Poznań ogłosił przetarg na przebudowę kolejnego odcinka ul. Św. Marcin

Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, którego celem jest wyłonienie wykonawcy prac budowlanych na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej. To kolejny etap Programu Centrum, w ramach którego metamorfozę przechodzi Św. Marcin. 

To kolejny element Programu Centrum. Najpierw przebudowany został odcinek pomiędzy ul. Ratajczaka a Gwarną. Aktualnie trwają prace na ul. Św. Marcin od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego wraz z fragmentem Al. Marcinkowskiego do placu Wolności. Zbliżająca się przebudowa jest kontynuacją tej inwestycji, która ma  odmienić ul. Św. Marcin.

Tym razem łączymy dwa zakresy zadania, czyli odcinek między Gwarną a al. Niepodległości oraz od al. Niepodległości do mostu Uniwersyteckiego. Realizacją wszystkich prac zajmie się jeden wykonawca. Właściwie mówimy nie tylko o ul. Św. Marcin, bo kompleksowej przebudowie ulegną też skrzyżowania z al. Niepodległości, ul. Towarową oraz Kościuszki. Zakres prac jest bardzo szeroki, obejmuje m.in. sieci podziemne, torowisko, jezdnię. Całość uzupełni zieleń i mała architektura – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Na ul. Św. Marcin od Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego przebudowane zostanie torowisko tramwajowe w technologii poprawiającej bezpieczeństwo i ograniczającej hałas. Umożliwienie skrętu tramwajów z ul. Św. Marcin w ul. Towarową pozwoli odciążyć węzeł Kaponiera, zwiększy pulę wariantów tras np. w czasie objazdów, a w przyszłości może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory.

Poglądowe wizualizacje przebudowanej ul. Św. Marcin od mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej

Wprowadzenie nowego skrętu wiąże się z przesunięciem przystanków tramwajowych na ul. Towarowej, które także zostaną przebudowane. Położony u zbiegu ul. Towarowej i al. Niepodległości cypel parku Romana Maciejewskiego przejdzie remont nawierzchni i zostanie uzupełniony o elementy małej architektury, przy czym fontanna Felderhoffa pozostanie w dotychczasowym miejscu.

Przebudowie ulegnie także układ drogowy. Zmieni się nawierzchnia jezdni i chodników. W planach jest nowe przejście dla pieszych łączące Akademię Muzyczną i plac Mickiewicza, które ułatwi poruszanie się w tym rejonie. Przejście to będzie wyposażone również w przejazd rowerowy.

Poglądowe wizualizacje przebudowanej ul. Św. Marcin od mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej

Na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Kościuszki i Gwarną zaplanowano przestrzeń łączącą funkcje ulicy, deptaku i parkingu – podobnie jak na przebudowanym już odcinku od Gwarnej do Ratajczaka. Piesi będą mogli korzystać z całej szerokości ulicy, a nie jedynie z chodników i przejść przez jezdnię. Parkowanie będzie możliwe tylko na wyznaczonych miejscach, a prędkość będzie ograniczona do 20 km/h. Nawierzchnia tego odcinka zostanie wykonana z granitu strzelińskiego. Z kolei na fragmencie ulicy Św. Marcin pomiędzy al. Niepodległości a ul. Kościuszki obowiązywać będzie strefa Tempo 30, czyli z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Zaplanowano tam także pasy rowerowe po obu stronach ulicy. Od al. Niepodległości do mostu Uniwersyteckiego ścieżki rowerowe wyodrębnione będą z powierzchni chodnika i jezdni. W ramach robót na tym odcinku m.in. aktualnie dość wąski chodnik wzdłuż budynku poczty będzie poszerzony.

Artur Adamczak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl