Jak wynika z policyjnych statystyk, w Poznaniu w latach 2018-2022 spadła liczba wypadków drogowych. Mniej jest także wypadków z udziałem pieszych.
Mniej wypadków w Poznaniu
W ciągu ostatnich pięciu lat systematycznie spada liczba wypadków i kolizji, szczególnie z udziałem pieszych oraz z ich winy. W 2018 roku odnotowano ich 862, cztery lata później już tylko 551, natomiast do połowy września tego roku 384. Porównując lata 2018 – 2022 to spadek o 36 procent. Jeszcze większy spadek, bo aż o 50 procent, jest w przypadku wypadków z udziałem pieszych. W stosunku do 2018 w 2022 tego typu zdarzenia zmalały z 240 do 121. Do połowy września tego roku z udziałem pieszych zdarzyły się 93 wypadki – jednak żaden z nich nie zakończył się śmiercią.
– Poprawa bezpieczeństwa ruchu w mieście to proces, który wymaga współpracy wielu instytucji. Władz miejskich, służb odpowiedzialnych za ruch drogowy i społeczeństwa jako całości. Działania te powinny być stale monitorowane i dostosowywane do zmieniających się potrzeb i wyzwań związanych z ruchem w mieście – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Dzięki współpracy urzędników i policjantów typowane są miejsca, które są najbardziej niebezpieczne dla ruchu.
– Na wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym wpływa wiele czynników. To między innymi: poprawa infrastruktury, ograniczenia prędkości, fotoradary, a także nieuchronność i wysokość kar. Wspólnie z Miastem i jego jednostkami systematycznie badamy i monitorujemy ruch drogowy w Poznaniu. Fotoradary na trzech ulicach, gdzie ruch jest szczególnie duży – Hetmańska, Dąbrowskiego i Głogowska – działają odstraszająco, ale skutecznie. W tym roku w żadnym z tych miejsc nie doszło do śmiertelnych wypadków – zaznacza asp. Anna Bręk, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.
Zmiany w ruchu
W 2020 roku wprowadzono duże zmiany na ul. Głogowskiej. Najpierw ograniczono prędkość na łazarskim odcinku do 40km/h. Później zwężono do jednego pasa dla samochodów w każdą stronę. Dzięki tym zmianom ulica Głogowska stała się bardziej bezpieczna. Od tego czas nie doszło tam do żadnego poważniejszego wypadku z udziałem pieszych.
W mieście pojawiło się również więcej stref uspokojonego ruchu. Pojawiły się także wyniesione skrzyżowania i progi spowalniające. Na popularnych zebrach zamontowano w różnych częściach miasta nowe sygnalizacje świetlne oraz doświetlano przejścia.
W ramach projektu „Bezpieczna droga do szkoły” przeprowadzono audyty prawie 70 placówek i wdrożono zmiany w otoczeniu 25 z nich, korygując oznakowanie i przejścia dla pieszych. Od początku 2023 r. roku Miejski Inżynier Ruchu zatwierdził ponad 360 zmian stałej organizacji ruchu, które przyczyniają się m.in. do poprawy bezpieczeństwa na drogach.
czytaj także: Polskie marki w rankingu najbardziej godnych zaufania firm na świecie. W TOP10 poznańska firma