Licealiści na jeden dzień wzbogacą stałą ekspozycję Centrum Szyfrów Enigma o nową grę miejską. To część projektu „Take Over”. Czemu ma on służyć? Jak się okazuje, nie tylko samej zabawie.
Nie uczą się w szkolnych ławkach, a w przestrzeni tajemnic i szyfrów. Uczniowie V Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu podjęli wyzwanie i na jeden dzień przejmą Centrum Szyfrów Enigma. Do wspólnego odkrywania tajemnic zaproszą też swych rówieśników.
Ich projekt „Take Over” nie jest jedynie zadaniem szkolnym, ale również możliwością zdobycia nowych umiejętności oraz szansą aby sprawdzić się w zawodach, które w przyszłości chcieliby wykonywać. Uczniowie stworzyli grę miejską, w której uczestnicy będą mogli sprawdzić się w roli agentów specjalnych. Będzie to rozwiązywanie zagadek w przestrzeni tajemnic Enigmy. W grze wezmą udział jednie uczniowie szkół, jednak jest szansa, że w przyszłości gra będzie dostępna w aplikacji również dla innych „agentów”.
– Współtworzyłem grupę zajmującą się marketingiem. Bardzo mi się to podobało i według mnie dobrze nam poszło. Nauczyłem się pracować w grupie. Tworzyłem filmiki i posty. Zajmowałem się social mediami i pokazało mi to jak wygląda praca, którą chciałbym wykonywać w przyszłości – mówi Michał z grupy marketingowej projektu „Take Over”.
fot. Łukasz Gdak
Tajemnice i zagadki
– Jeszcze nie do końca wiemy czy gra miejska będzie dostępna dla wszystkich. 13 czerwca w grze wezmą udział nasi koledzy z innych szkół. Nie spodziewałam się, że proces tworzenia będzie tak ciekawy. Odkryłam dzięki temu nową aplikację ActionTrack, będzie ona potrzebna żeby rozpocząć naszą grę. Wymyśliliśmy różne zadania i fajne opcje. Staraliśmy się zrobić grę tak, aby zaciekawić uczniów tematem. Każde zadanie dotyka innych umiejętności np. rozwiązywania szyfrów, logicznego myślenia – mówi Zuzanna, która współtworzyła grę miejską.
fot. Łukasz Gdak
Pierwsze kroki w zawodzie
Dzięki projektowi organizowanemu w Centrum Szyfrów Enigma uczniowie mogli sprawdzić się w zawodach, które chcieliby wykonywać w przyszłości. Mają plany zostać marketingowcami, organizatorami eventów czy przewodnikami.
– Mi się ten projekt bardzo podoba, ponieważ rozważam prace jako przewodnik. Pozwoliło mi to zdobyć doświadczenie. Dowiedziałem się jak tworzy się scenariusze od zera. Myślę, że będzie to też ciekawe doświadczenie w pracy z grupami, szczególnie, że będą to młodzi ludzie w naszym wieku. Moje sale, po których będę oprowadzał, opierają się o historie Enigmy i będzie trochę o trójce poznańskich kryptologów – mówi Julian, który w przyszłości chce zostać przewodnikiem.
Centrum Szyfrów Enigma skrywa wiele tajemnic, jest więc przestrzenią, w której uczniowie mogli realizować się twórczo. Działania projektowe nie są zadaniami typowymi dla zajęć szkolnych. Uczniowie V LO podkreślają, że realizacja projektu była dla nich ciekawym doświadczeniem.
– To moje pierwsze spotkanie z organizacją eventów. Wydaje mi się, że dobrze odnalazłam się w tej roli. Staraliśmy się aby było to dobrze wykonane. Widziałam wszystko od kulis. Chciałbym w przyszłości zająć się organizacją podobnych wydarzeń – dodaje Zuzanna, która współtworzyła konferencję.
fot. Łukasz Gdak