Poznańscy radni przegłosowali plan zagospodarowania przestrzennego dla rejonu miedzy ulicami R. Dmowskiego i Góreckiej. O sprawie pisaliśmy już w styczniu. Na zieleń publiczną w ramach zaakceptowanego projektu przeznaczono 12 ha. Wg niego powstać ma pierwszy w Poznaniu park linearny.
Teren, którego dotyczy plan, jest bardzo duży — zajmuje on aż 83 ha. Od wschodu i południa ograniczony jest torami kolejowymi, od zachodu ulicą Głogowską, a od północy — ul. Krauthofera.
Czym jest park linearny?
Na terenach „pokolejowych” powstanie pierwszy w stolicy wielkopolski park linearny. Jest to rozwiązanie, które stosuje się na obszarach pełniących w przeszłości funkcje komunikacyjne. Plan przewiduje utworzenie trasy pieszo-rowerowej wzdłuż torów „kolei berlińskiej”. W projekcie zachowane są fragmenty infrastruktury kolejowej, mające przypominać o historii miejsca.
Zaplanowana została także infrastruktura sportowo-rekreacyjna boiska, siłownie pod chmurą i place zabaw dla dzieci. Park, który przewiduje plan, zajmie powierzchnię nieco ponad 10 ha — będzie to jeden z większych parków miejskich na terenie Poznania.
Cele stworzenia parku linearnego
Najważniejszym celem, dla którego w Poznaniu powstać ma park linearny, jest ochrona niezabudowanych terenów, które okazują się być bardzo cenne przyrodniczo. Znajdują się bowiem na nich trzcinowiska i okresowo zalegająca woda, a przede wszystkim — pomniki przyrody w postaci drzew.
Zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego
Dyskusje publiczne, a także uwagi i opinie zebrane w trakcie konsultacji społecznych, doprowadziły do poszerzenia ochrony terenów podmokłych. Plan zaktualizowano o dodatkowe strefy zieleni pomiędzy budynkami.
Dużą zmianą jest także zawężenie projektowanego 300-metrowego odcinka drogi. Miał on połączyć ulicę Drużynową i Krzywą. Tereny, które zarezerwowane były na układ komunikacyjny widnieje teraz w projekcie jako teren zieleni.
Korekta planu zagospodarowania przestrzennego
Pierwsza wersja projektu wskazywała ogrody działkowe jako zieleń urządzoną. Na nowym planie widać, że ogródki te zostaną. W nowym planie grupę wierzb oznaczono jako pomnik przyrody. Dodatkowo wzdłuż ulicy Metalowej wydzielony jest teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz usługowej. Zgodnie z planem powstanie tam także dodatkowa droga rowerowa.
Co ciekawe, plan uwzględnia stanowiska archeologiczne. Twórcom projektu nie pozostały obojętne także budynki, które ujęte są w Gminnej Ewidencji Zabytków i inne chronione obiekty.
Nowe opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego zawiera korektę układu drogowego, której celem ma być wyeliminowanie połączenia ul. Drużynowej z ul. Głogowską, które niestety się nie sprawdza. W kierunku północnym przedłużona będzie ulica Opolska.
Czy powstanie nowe połączenie tramwajowe?
Zaprojektowane drogi są na tyle szerokie, aby można było zainstalować na nich linię tramwajową. Byłoby to duże udogodnienie dla poznaniaków jeżdżących komunikacją miejską. Linia taka łączyłaby bowiem ulicę Hetmańską z pętlą górczyńską.
Plan szczegółowo omówili poznaniacy. W ramach pracy nad nim przeprowadzono dwa etapy konsultacji społecznych. Odbyły się także dwie dyskusje publiczne. Wiele z sugestii mieszkańców zostało zastosowanych w nowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Plan zagospodarowania przestrzennego — koszt
Wykup terenów ujętych w planie i ich zagospodarowanie wg szacunków będzie kosztować 36 mln złotych. Kwotę pokryje budżet miasta Poznania.
Styczniowy artykuł dot. planu zagospodarowania przestrzennego można przeczytać tutaj.