Od momentu ponownego otwarcia Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) w maju tego roku brakuje na nim najnowszych tramwajów Moderus Gamma. Problemy z tą serią tramwajów są dobrze znane, jednak mimo upływu ponad 4 miesięcy, nadal nie ma rozwiązania. Czy nowe testy i działania MPK Poznań przyniosą oczekiwane rezultaty?
Linia tramwajowa „Pestka” to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w Poznaniu. Łączy centrum miasta z północnymi osiedlami i kampusem uniwersyteckim na Morasku. Od momentu modernizacji trasy PST, ta linia jest kluczowa dla mieszkańców i studentów, ale także źródłem problemów.
Problem z Moderusami Gamma
Szybko okazało się, że nowoczesne i pojemne tramwaje Moderus Gamma nie nadają się do jazdy na trasie PST. W szczególności problem pojawiał się przy rozwijaniu prędkości rzędu 70 km/h, gdzie tramwaje wykazywały tendencję do wychylania się na boki ponad normę. W rezultacie Gamma zostały wycofane z linii PST i skierowane na inne trasy w mieście.
Cisza Modertransu
Jak informuje portal transport-publiczny.pl od początku problemu, firma Modertrans, producent tramwajów, która jest w większościowym udziale miasta Poznań (16 proc.) oraz MPK Poznań (84 proc.), nie wydała żadnych komunikatów ani odpowiedzi na pytania prasowe. Mimo wielu prób, przedstawiciele firmy nie udzielili żadnych wyjaśnień w tej sprawie.
Testy i nadzieja
MPK Poznań poinformowało, że nadal pracuje nad rozwiązaniem problemu. Przeprowadzono testy na jednym z tramwajów Moderus Gamma, w którym dokonano pewnych zmian. Prezes MPK w rozmowie z portalem podkreśla, że to nadal nowa sytuacja dla wszystkich i wymaga czasu na rozwiązanie problemu. W międzyczasie trwają testy.
Wykonawcy prac wyjaśniają
Obie firmy, PORR i konsorcjum NDI Energy oraz NDI S.A., które były, odpowiedzialne za modernizację różnych odcinków trasy PST podkreślają, że prace były wykonane zgodnie z wymaganiami technicznymi i zostały poddane badaniom oraz pomiarom. Odnoszą się też do różnic w nadmiernym „wężykowaniu” tramwajów. Sugerują, że problem nie leży po stronie wykonawstwa robót.
Długa gwarancja i kolejne zakupy
Obydwie firmy wykonawcze deklarują pełną gotowość do naprawy torowisk, jeśli zostaną wykryte usterki. PORR udzielił 36-miesięcznej gwarancji na swoje prace, a NDI oferuje aż 48 miesięcy gwarancji. Warto zauważyć, że mimo problemów MPK Poznań zakupiło kolejne tramwaje Moderus Gamma. Przewoźnik jest pewny, że problem rozwiąże.
Czytaj też: Ogromne drzewo zniszczyło 4 zaparkowane auta [ZDJĘCIA]