W sobotę, 17 lutego odbył się uroczysty finał obchodów 30-lecia Rowerowego Poznania. Stowarzyszenie, które od lat działa na rzecz zrównoważonego transportu i poprawy dostępności ruchu rowerowego w mieście. Na spotkaniu pojawili się obecni i byli członkowie oraz przedstawicieli różnych sfer życia społecznego.
Stowarzyszenie Rowerowy Poznań, zainicjowane na początku lat 90. pierwotnie znane było jako Sekcja Rowerzystów Miejskich. Od samego początku stawiało sobie za cel promowanie ekologicznego transportu i zmiany w organizacji miejskiego ruchu. Z biegiem lat stało się merytorycznym głosem podczas planowania i realizacji inwestycji rowerowych oraz organizatorem licznych wydarzeń animujących społeczność, takich jak Rzeka Rowerów czy Rowerowe Powitanie Wiosny.
– W dniu naszego święta mamy okazję zatrzymać się w codziennej gonitwie i razem spotkać. Z satysfakcją patrzymy, jak Poznań wykorzystuje swoją szansę i staje miastem bardziej dostępnym dla ruchu rowerowego – komentuje Karol Raniszewski, wiceprezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań. – Zależy nam na zapewnieniu bezpiecznej i komfortowej przestrzeni dla ruchu rowerowego w mieście dla osób w każdym wieku.
Współczesne wyzwania i inicjatywy
W ostatnich latach Stowarzyszenie aktywnie angażuje się w projekty społeczne, takie jak wsparcie dla seniorów czy osób Głuchych, oraz udział w akcjach humanitarnych, np. na rzecz uchodźców z Ukrainy. W szczególności zaś działa na rzecz rozbudowy infrastruktury rowerowej w Poznaniu, wspierając inicjatywy takie jak Rowerowa Trasa Grunwaldzka czy Rowerowa Obwodnica Centrum.
Podczas uroczystości, prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak podkreślał znaczenie rozwoju ruchu rowerowego dla Poznania. Przez lata obserwował wzrost popularności transportu rowerowego w mieście i zobowiązał się do kontynuacji inwestycji w ten obszar, włączając w to planowane Rowerowe Trasy Solną i Mosty Berdychowskie.
– Cieszę się, że ta intuicja, że ruch rowerowy ma perspektywy wzrostu, była właściwa – powiedział Jacek Jaśkowiak, komentując obserwacje corocznych wzrostów ruchu rowerowego w Poznaniu. – Na pewno, jeśli dalej będzie mi dane pełnić tę funkcję, którą pełnię dzisiaj, to jestem zdeterminowany, żeby wykorzystać PST. To byłoby bezkolizyjne dotarcie do centrum Poznania rowerem.
Podczas wydarzenia odbył się również panel dyskusyjny z udziałem Prezesa Francuskiej Federacji Użytkowników Rowerów, Oliviera Schneidera, a także Posła na Sejm RP, Franciszka Sterczewskiego. Osiągnięcia Poznania doceniał również Marcin Hyła, wieloletni prezes ogólnopolskiej sieci „Miasta dla Rowerów”.
– Gratuluję 30 lat nieprzerwanych działań na rzecz rozwoju ruchu rowerowego. Polska potrzebuje dobrych przykładów takich jak Poznań i wiedzy, skąd się takie sukcesy biorą” – mówił Marcin Hyła.
– Rowerowy Poznań jest merytorycznym głosem w debacie publicznej. Uważnie śledzimy realizowane inwestycje, angażujemy ekspertów w projektowanie zmian w Poznaniu. Przez lata przyglądaliśmy się dobrym praktykom z Polski, z Europy i udało nam się je zaadaptować w naszych warunkach. Poznań prześcignął miasta, od których niedawno się uczył, ale wciąż jesteśmy w procesie zmian i wiele przed nami pracy, żeby być miastem dostępnym rowerowo” – komentuje Tadeusz Mirski, prezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań.
Czytaj też: Kolejny protest rolników. Jakie drogi omijać, aby nie stać w korku [MAPA]