Tramwaj na Podolany i Strzeszyn jeszcze nie dojeżdża. W przyszłości może się to zmienić. Wszystko za sprawą koncepcji tramwaju na Podolany, która może być wydłużona na Strzeszyn.
Najszybciej rozwijającymi się demograficznie osiedlami w Poznaniu są Podolany i Strzeszyn. Jak przekazały radne Małgorzata Bogusławska, Dominika Zenka-Podlaszewska i Elżbieta Sobkowiak, każdego dnia 20 tysięcy mieszkańców tych osiedli stoi w korkach lub mają problemy, żeby rano dostać się do autobusów.
– Na szczęście istnieje koncepcja tramwaju na Podolany. Udało się nam ją przeforsować tak, żeby była wydłużona na Strzeszyn. Dzisiaj możemy mówić o koncepcji tramwaju na Strzeszyn i Podolany – wyjaśniała Zenka-Podlaszewska, przewodnicząca zarządu osiedla Strzeszyn.
Jak przekazała, rok temu w planowanym studium miasto nie uwzględniło linii tramwajowej na Strzeszyn. – Byliśmy jedynym takim osiedlem. Wnieśliśmy uwagi do tego studium i na szczęście Miejska Pracownia Urbanistyczna uwględniła je – podkreśliła.
Koncepcja tramwaju na Podolany i Strzeszyn
Wrysowana do nowego studium planistycznego linia ma przebiegać na wysokości betoniarni przy ul. Homera oraz projektowanego w tej chwili przystanku Kolei Metropolitalnej – Poznań Druskiennicka. – Zdajemy sobie sprawę, że tramwaj nie powstanie szybko. Natomiast był to jedyny moment, kiedy można było sprawić, by pojawił się on chociaż w dokumentach planistycznych. Jeżeli przystanek Poznań Druskiennicka będzie dalej planowany, a będzie, to projekt będzie musiał uwzględniać linię tramwajową – dodała Zenka-Podlaszewska.
O znaczeniu tramwaju dla mieszkańców osiedli mówiła radna Bogusławska. – Jeśli spojrzymy na układ sieci tramwajowej w Poznaniu, to Podolany i Strzeszyn to jest taka czarna dziura. Tutaj nie ma żadnego połączenia tramwajowego. A transport szynowy w mieście jest najbardziej sprawny i efektywny – przekonywała.
Nieco inaczej wygląda sytuacja na Podolanach. – Od 2021 r. mamy już uchwalony miejscowy plan. W nim wrysowana jest linia tramwajowa. Ona obsługiwałaby ulice Jasielską i Druskiennicką, które są najszybciej rozwijającym się obszarem dzielnicy. Wyliczenia się takie, że po obu stronach przystanku Druskiennicka w odległości 15 minut będzie mieszkało w najbliższym czasie docelowo 9 tysięcy ludzi – podała Elżbieta Sobkowiak z rady osiedla Podolany.