Miasto nam potwierdza. Budowa torów w ciągu ulic Garbary i Szelągowska nie powstanie do 2028 roku. Tramwaj na Naramowice (etap 2) dotyczy torów od pętli Wilczak do skrzyżowania ulic Garbary, Estkowskiego i Małe Garbary. Według szacunków miasta – będzie kosztować 770 mln zł. A to za dużo, nawet przy ponad 200 mln wsparciu z Unii Europejskiej.
O sprawie wcześniej pisaliśmy TUTAJ. Jak wynikało z odpowiedzi zastępcy prezydenta Poznania, Mariusza Wiśniewskiego na interpelację radnego Pawła Sowy – miasto przygotowywało się na to, że drugi etap tramwaju na Naramowice utknął. Prezydent Poznania po ogłoszeniu wyników drugiej tury wyborów samorządowych mówił, że miasto w kadencji 2024-2029 postawi na polepszenie transportu miejskiego. Na myśli miał m.in. budowę nowej trasy na Naramowice i remont mostu Chrobrego.
„ZTM w II kw. br., zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, będzie dysponował dokumentacją niezbędną do wnioskowania o dofinansowanie ze środków europejskich na rzeczową realizację przedmiotowej inwestycji w trybie „zaprojektuj i wybuduj” – czytamy w wyjaśnieniach na interpelację, Mariusza Wiśniewskiego.
Później jednak zauważa, że z powodu ryzyka „realizacji tak rozległego przedsięwzięcia” miasto zdecydowało o realizacji inwestycji „w trybie klasycznym”. Najpierw ogłoszą przetarg na dokumentację projektową oraz wykonawczą. A dopiero w drugim kroku pojawi się postępowanie przetargowe dotyczące właściwych prac budowlanych. Zmieni się też harmonogram inwestycji, czyli najpierw odbędzie się budowa nowego Mostu Chrobrego. Dopiero po tym zrealizują trasę tramwajową wzdłuż Garbar i Szelągowskiej.
Koszt inwestycji to ok. 770 mln zł. 220 mln zł mogłoby pokryć unijne dofinansowanie pieniędzy z programu FEnIKS. Dlatego ZTM Poznań będzie wnioskował o zabezpieczenie w budżecie miasta pieniędzy na wykonanie właściwej dokumentacji projektowej oraz wykonawczej.
Zapytaliśmy Urząd Miasta Poznania, czy w ocenie miasta ostatecznie uda się zdążyć do 2029 roku?
– Projekt „Budowy tramwaju na Naramowice etap – II” planowany jest do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej UE (po 2028 r.). Taki harmonogram wynika z decyzji o zmianie formuły realizacji projektu z „projektuj i buduj” na wykonanie pełnej dokumentacji budowlano-wykonawczej, a następnie ogłoszenie osobnego postępowania przetargowego na wyłonienie generalnego wykonawcy robót – odpowiada nam Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP.
Na co zatem miasto przeznaczy 220 mln z unijnego programu?
– Środki założone na dofinansowanie projektu zostaną przeznaczone na zakup przez MPK Poznań nowego taboru tramwajowego – dodaje Kamiński.
Czytaj też: Enter Enea Festival. 4 dni koncertowania w tym 1 dzień za darmo