Categories

fot. policja

Perfidne oszustwo pojawiło się w Polsce, którego ofiarą może być każdy

To kolejna ofiara oszustów, która pod pretekstem szybkiego zarobku zainstalowała na swoim komputerze aplikację AnyDesk. Dzięki niej przestępcy z drugiego końca świata mogą bez ograniczeń kontrolować urządzenie, na którym zostało zainstalowane oprogramowanie. Mając dostęp do komputera i danych wrażliwych, oszuści sięgają po oszczędności zgromadzone na koncie bankowym „jak po swoje”. W taki sposób 78-letni mieszkaniec Konina stracił blisko 25 tysięcy złotych.

 

78-letni mieszkaniec Konina znalazł w internecie reklamę z informacją o inwestycji w kryptowaluty. Zaciekawiony ofertą, nawiązał kontakt z firmą z ogłoszenia. Telefon odebrała kobieta, która z akcentem wschodnim płynnie mówiła po polsku. Po wpłacie pierwszych pieniędzy, z seniorem zaczął kontaktować się mężczyzna, który również posiadał wschodni akcent. To właśnie on pod pozorem szybkiego zarobku, namówił 78-latka na zainstalowanie w swoim komputerze aplikacji AnyDesk. Dzięki niej oszust uzyskał dostęp do urządzenia i wrażliwych danych. Senior dopiero po dwóch dniach zorientował się, że został oszukany i że z jego konta bankowego zniknęło blisko 25 tysięcy złotych.

Aplikacja AnyDesk jest najczęściej używanym oprogramowaniem przez oszustów. Mogą oni jednak korzystać z innych zdalnych programów takich jak:

Dameware.
MobaXTerm.
No Machine.
Radmin.
RealVNC.
Remote Desktop Manager Enterprise
TeamViever
Remote Utilities

Jeśli rozmawiasz z osobą, która z akcentem wschodnim mówi biegle po polsku i chce żebyś zainstalował powyższe oprogramowanie na swoim komputerze lub innym urządzeniu – to prawdopodobnie jest to oszust.

By nie stać się ofiarą przestępstwa i nie stracić swoich oszczędności, należy zawsze sprawdzać autentyczność firm i opinie na ich temat.

Rozmawiając przez telefon nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy rozmówca jest osobą, za którą się podaje, dlatego nie należy mu udostępniać swoich danych wrażliwych (imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania oraz haseł do konta, nr karty płatniczej lub kredytowej).

 

Jan Józefowski
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl