Aż trzy poznańskie szkoły znalazły się w pierwszej 30-stce Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+. Dobre wyniki nie oznaczają, że osoby LGBTQ+ nie doświadczają problemów w szkole. Ponad 40 proc. z nich spotkało się z wyzwiskami czy negatywnymi komentarzami.
We wtorek, 16 maja zaprezentowano wojewódzką Mapę Równości. Znalazło się na niej dziesięć szkół z Poznania i Konina, które zostały uwzględnione w trzeciej edycji Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+. W celu przygotowania zestawienia zebrano blisko 20 tysięcy ankiet. – Osoby uczące się w szkołach ponadpodstawowych oceniają swoje placówki pod kątem tolerancji, otwartości, bezpieczeństwa i przyjazności wobec społeczności LGBTQ+. Uzyskaliśmy w ten sposób sześciostopniową skalę. Szkoły z najwyższymi wynikami otrzymały zieloną gwiazdkę oznaczającą szkołę przyjazną oraz tęczową oznaczającą szkołę przyjazną i zaangażowaną – tłumaczyli organizatorzy.
Jak podkreślali, szkoła otwarta na młodzież LGBTQ+ jest m.in. szkołą otwartą na różnorodność i wsłuchującą się w to, co młode osoby mają do zaoferowania. – Niech zatem szkoła będzie miejscem uczącym nas, jak należy działać. Niech będzie właśnie wzorcem demokracji, przestrzenią wolną od przemocy – przekazali.
W rankingu uwzględniono dziesięć szkół z Wielkopolski: XXXVIII Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu, Publiczne Liceum Ogólnokształcące im. Romka Strzałkowskiego w Poznaniu, Liceum Ogólnokształcące Spark Academy w Poznaniu, Liceum Akademickie linde.edu.pl w Poznaniu, Liceum Ogólnokształcące św. Marii Magdaleny w Poznaniu, VII Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki w Poznaniu, II Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Koninie, I Liceum Ogólnokształcące im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, XII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Poznaniu oraz II Liceum Ogólnokształcące im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu.
– Jestem dumna, że jest to już trzecia ogólnopolska edycja rankingu – mówiła Maja Grzeszczyk, koordynatorka rankingu w województwie wielkopolskim. – Z każdą edycją mamy coraz więcej głosów od osób młodych i nauczycieli. Możemy rozwijać się i pomagać młodym osobom wybierać bezpieczną i otwartą szkołę ponadpodstawową – dodała.
Wyzwiska i zachowania dyskryminujące
W trzeciej edycji rankingu zagłosowało prawie 20 tys. osób w całej Polsce. Z kolei 30 proc. wszystkich placówek ponadpodstawowych, które wzięło udział w badaniu, zlokalizowanych jest w Wielkopolsce. – W całej Polsce ponad 80 proc. młodych wspiera osoby LGBTQ+ i uważa, że mają one prawo do życia w taki sposób, w jaki chcą. Powinniśmy podkreślać, że młodzi uważają, że osoby te powinny móc żyć w szkole i tak naprawdę w każdym aspekcie społeczeństwa tak samo jak reszta z nas. Dla 25 proc. młodych otwartość, akceptująca atmosfera czy troska o zdrowie psychiczne są kluczowymi kryteriami wyboru szkoły – podkreśliła Grzeszczyk.
Koordynatorka przekazała też, że ponad 40 proc. osób uczniowskich spotkało się z wyzwiskami czy negatywnymi komentarzami dotyczących osób LGBTQ+. Z kolei 18 proc. brało udział w szkoleniach dotyczących inkluzywności i otwartości.
Głos zabrała też radna Marta Mazurek. – W naszym mieście jest to bardzo istotna kwestia. Jako Rada Miasta Poznania od pięciu lat wspieramy program edukacji antydyskryminacyjnej w poznańskich szkołach. Jest to jedyny taki program na skalę kraju, w którym wzięło już udział ponad 8 tys. uczniów i uczennic – wskazała.
Radna przekazała też, sygnalizowane są negatywne zachowania, dyskryminacja i wyzwiska. – Należy im mówić „nie” – podkreśliła. – Żadne zachowanie gnębiące czy dyskryminujące nie mogą być akceptowane, bo to jest początek całej serii zachowań przemocowych. Walczymy o bezpieczną szkołę dla wszystkich – zakończyła.
Prawa osób LGBTQ+
Z kolei przedstawicielka Fundacji Varia Posnania przekazała, że podmiot ten stoi na straży praw uczniowskich. Od blisko roku prowadzi on maila interwencyjnego, na którego mogą pisać uczniowie, uczennice i osoby uczniowskie poznańskich szkół i zgłaszać przypadki naruszeń prawa.
– Myślę, że będę mniej optymistycznym głosem. Jako osoby, które prowadzą tego maila, widzimy, że sytuacja osób LGBTQ+ w polskich szkołach jest coraz trudniejsza. Ma to związek z polityką obecnego rządu. Widzimy, że wolność ekspresji i inne prawa, również osób LGBTQ+ jako osób uczniowskich, są naruszane. I co gorsza dzieje się to w wewnętrznych aktach prawnych takich, jak statuty szkół – powiedziała Aleksandra Sroka.
Podkreśliła istotę nieustannej pracy na rzecz poprawy sytuacji osób LGBTQ+ i ich praw. – Musimy wszyscy, jako organizacja pozarządowe w Wielkopolsce, pracować na tym, żeby tę sytuację cały czas poprawiać. Aby była ona zgodna z konstytucją i prawem oświatowym. To pierwszy krok systemowy, aby tym osobom w polskich szkołach żyło się lepiej – wskazała.