Trwa finalizacja zakupu przez Parowozownie Wolsztyn nowego parowozu. Zabytkowy pojazd TKi3-87 należał wczesniej do Poznańskiego Klubu Kolejarzy.
ZAKUP LOKOMOTYWY
Okazja do zakupu jest wyjątkowym wydarzeniem. W Polsce większość parowozów to własność kolei, muzeów i stowarzyszeń, ze względu na wysokie koszty zakupu i utrzymania, problemów z transportem oraz restrykcji konserwatorskich, nie istnieje rynek na tego typu przedmioty. Możliwość zakupu 115-letniego zabytku już się nie powtórzy. Dodatkowo walorem tego konkretnego egzemplarza jest jego ponad stuletni wielkopolski rodowód i lokalna historia od samego początku jego służby na kolejach. Parowozownia Wolsztyn gwarantuje dalsze stacjonowanie na terenie Wielkopolski i perspektywę powrotu do stanu czynnego.
HISTORIA LOKOMOTYWY
Jedną z najstarszych w Polsce lokomotyw parowych zbudowano w 1908 roku w wytwórni Union-Giesserei, Lokomotivfabrik&Schiffswerft, Königsberg o numerze fabrycznym 1652. Służyła ona w kolejach pruskich w dyrekcji poznańskiej, później na kolejach niemieckich. Polskie Koleje Państwowe przyjęły ją w 1945 roku pracowała na terenie Wielkopolski w takich stacjach jak: Leszno, Poznań Towarowa, Franowo i Ostrów Wielkopolski. W 1964 roku sprzedano ją do zakładów ziemniaczanych w Luboniu, gdzie była lokomotywą zakładową do 1972 roku. Pod koniec lat 80. obecny właściciel Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych zakupił i odnowił ją w lokomotywowni Gniezno w 1995 roku. Jej powrót został uczczony wielką paradą parowozów w Warszawie z okazji 150-lecia kolei w Polsce. Po niej na stałe przydzielono ją do Parowozowni Wolsztyn, gdzie jeździła na trasach m.in. do Nowej Soli i Sulechowa, aż do 2001 roku. Wtedy był to najstarszy funkcjonujący parowóz w Polsce. Przewieziono go do Gniezna w celu naprawy ale nie doszło to do skutku, po latach postoju przetransportowano go do Jarocina.
Zasięg parowozu to około 100 kilometrów, a prędkość maksymalna to 65 km/h. Maszyna parowa w obie strony mogła jeździć z maksymalną prędkością. Zbudowano ponad 2050 egzemplarzy, a do dziś w Polsce istnieje pięć pojazdów tej serii w kraju, wszystkie są eksponowane jako pomniki. Często pojawiają się na pocztówkach dokumentujących pociągi na okolicznych stacjach.
Czytaj także: Trasa kolejowa Wolsztyn-Poznań znów będzie dostępna