Lekarze sprzeciwiają się zaostrzeniu kar za błędy medyczne

Sprzeciw środowiska lekarskiego wobec zaostrzania kar za nieumyślne błędy medyczne oraz systemie no-fault. Wielkopolska Izba Lekarska powołała czterech Rzeczników Praw Lekarza.

Systemie no-fault polega na rekompensowaniu pacjentom lub ich rodzinom niepożądanych zdarzeń medycznych, bez konieczności orzekania o winie. O wprowadzenie tego rozwiązania samorząd lekarski apeluje od lat.

Wyraźnie zaznaczmy, że system no-fault nie wyklucza odpowiedzialności karnej, daje za to pacjentowi możliwość uzyskania szybkiego zadośćuczynienia bez konieczności pociągania konkretnych osób do odpowiedzialności cywilnej – wyjaśnia prezes ORL WIL dr n. med. Krzysztof Kordel.

Aktualnie w parlamencie trwają prace nad zmianami w kodeksie karnym. Zapisy mają dotyczyć zaostrzenia kar za nieumyślne błędy medyczne, co budzi zdecydowany sprzeciw środowiska lekarskiego.

W opinii samorządu lekarskiego nowelizacja pogłębi kryzys szpitalnictwa i zniechęci lekarzy do wybierania „ryzykownych” specjalizacji zabiegowych – podsumowuje Wielkopolska Izba Lekarzy. 

Rzecznicy Praw Lekarzy

Stanowisko Rzecznika Praw Lekarza funkcjonuje od 2010 roku. Pierwszym rzecznikiem był dr m. med. Krzysztof Kordel, który objął nadzór nad utworzonym w Naczelnej Izbie Lekarskiej Biurem Praw Lekarza. Rzecznicy występują w obronie godności zawodu lekarza i obronie zbiorowych interesów całej grupy zawodowej. W sytuacjach hejtu, agresji, czy nierzetelnych przekazów medialnych mają stanowić wsparcie. Powoływanie takich struktur nie jest jednak obowiązkowe. 

Wielkopolska Izba Lekarska zdecydowała się na ten krok, powołując czterech wiceprezesów: lek. Marcin Karolewski – Rzecznik Praw Lekarza, dr n. med. Stanisław Dzieciuchowicz – Rzecznik Praw Lekarza Seniora, lek. Mateusz Szulca – Rzecznik Praw Młodego Lekarza oraz lek. dent. Jacek Zabielski – Rzecznik Praw Lekarza Dentysty.  

fot. materiały prasowe

 

Lek. Marcin Karolewski mówi jednak, że instytucja Rzecznika Praw Lekarza nie ma bezpośredniego umocowania prawnego. Rzecznik może wcielać się tylko w rolę doradcy, nie pełnomocnika.

Może jednak nagłaśniać sprawy, interweniować bezpośrednio u pracodawców, przekierowywać sprawy do odpowiednich urzędów. Za RPL stoi autorytet i siła samorządu, co jest nie do przecenienia – wylicza lek. Marcin Karolewski.

Wielkopolscy Rzecznicy Praw Lekarza podkreślają też, że prawa lekarza nie są sprzeczne z prawami pacjenta. Lekarz powinien wykonywać zawód w warunkach, które gwarantują wysoką jakość opieki nad pacjentem. Co za tym idzie, zapisy w prawie lekarza działają na korzyść pacjentów.

Prawa pacjenta i prawa lekarza to pojęcia komplementarne, jedno nie godzi w drugie, stanowi za to uzupełnienie – mówi dr n. med. Stanisław Dzieciuchowicz.

Lek. dent. Jacek Zabielski dodaje, że w dziedzinach zabiegowych, chirurgicznych, protetycznych i ortodontycznych często pojawiają się trudne przypadki, o których pacjenci powinni być informowani.

Każdy lekarz dentysta ma prawo popełnić błąd, ale powinien się do niego przyznać. Jako Rzecznik Praw Lekarza Dentysty po zaznajomieniu się z problemem mogę pomóc Koleżankom i Kolegom wyjść z kłopotów jakie w danym momencie mają z pacjentem nawiązując dialog ze stronami, wyjaśniając jednocześnie czy doszło do jakichkolwiek uchybień – mówi Lek. dent. Jacek Zabielski.

fot. materiały prasowe

Marianna Anders
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl