Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Poznaniu zaproponował nowy układ linii tramwajowych. Planowane zmiany obejmą wiele linii tramwajowych w mieście, co spotkało się z negatywną reakcją części mieszkańców. W szczególności zmiana trasy linii 15. Miałaby ona odciąć dzielnice Piątkowo i Winogrady od Grunwaldu. Propozycja wywołała protesty i skłoniła mieszkańców do zorganizowania petycji przeciwko tej decyzji.
Planowane zmiany w układzie linii tramwajowych w Poznaniu dotknęły aż 10 linii: 3, 13, 15, 16, 5, 8, 17, 9, 11 i 19. Jednak to propozycja zmiany trasy linii 15 najbardziej wzburzyła mieszkańców. ZTM zaproponował skierowanie tramwaju linii 15 na trasę PST, przez Kaponierę i centrum miasta, aż do pętli Unii Lubelskiej. Ta zmiana ma na celu wzmocnienie komunikacji w centrum Poznania oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców różnych dzielnic.
„Tym samym „piętnastka” poważnie wzmocni komunikację w centrum. Jeszcze ważniejszy jest fakt, że na trasie z Os. Lecha do Os. Sobieskiego razem z linią nr 16 będzie zapewniać dużą częstotliwość kursów. Jest to szczególnie istotne dla mieszkańców osiedli ratajskich oraz Winograd i Piątkowa” – napisali przedstawiciele ZTM-u.
Więcej o zmianach: Nowy układ linii tramwajowych w Poznaniu na 2024 r. Jak pojadą tramwaje po remontach?
Mieszkańcy protestują
Mieszkańcy północnej części Poznania stanowczo sprzeciwiają się proponowanej przez ZTM zmianie trasy tramwaju linii 15. Ich argumenty opierają się na codziennym życiu oraz potrzebach mieszkańców. Według nich, bezpośrednie połączenie tramwajowe między Piątkowem i Winogradami z Grunwaldem jest niezbędne dla tysięcy mieszkańców tych dzielnic. Codziennie korzystają oni z tej trasy w drodze do pracy i szkół.
Mieszkańcy podkreślają również wygodę dotychczasowej trasy, która umożliwia łatwe połączenie z cmentarzem Junikowskim, co jest istotne zwłaszcza dla starszych osób. Dodatkowo wielu z nich jest kibicami, którzy od lat korzystają z linii 15, by dotrzeć na Stadion Miejski.
Petycja o zmianę rozkładu jazdy „15”
Krytycy zmiany trasy linii 15 zwracają uwagę na istnienie już dwóch linii. 12 i 16, kierujących się w kierunku Rataj z pętli Sobieskiego. Propozycja dodania trzeciej linii, 15-stki, w tym samym kierunku, kosztem odcięcia mieszkańców od bezpośredniego połączenia tramwajowego z Grunwaldem, budzi w nich obawy i sprzeciw. W opinii protestujących istnieje bardziej racjonalne rozwiązanie, które polega na zwiększeniu częstotliwości linii 16, co mogłoby zaspokoić zapotrzebowanie na tej trasie.
„Jeśli jest konieczność wzmocnienia na trasie linii 16, jak argumentujecie Państwo, to należy zwyczajnie zwiększyć jej częstotliwość a nie dublować trasę 16-stki linią 15 – w Waszej propozycji trasy obu linii pokrywają się w około 85 procentach” – napisali twórcy petycji.
Obecnie plany zmian w trasach tramwajowych w Poznaniu pozostają tematem dyskusji. Petycję podpisało kilkadziesiąt osób. Aktualną liczbę podpisów można sprawdzić TUTAJ.