Nowy układ linii tramwajowych w Poznaniu na 2024 r. Jak pojadą tramwaje po remontach?

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu prezentuje nowy, stały układ linii tramwajowych, który ma zostać wprowadzony na początku 2024 roku. Projekt ten zdaniem twórców ma być lepiej dostosowany do potrzeb pasażerów. Zaprezentowano go podczas posiedzenia Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania. Nowy układ linii przewiduje wiele zmian, które mają zwiększyć efektywność komunikacji tramwajowej oraz dostępność do różnych części miasta.

Zakończenie remontów licznych fragmentów torowisk w mieście otwiera możliwość wprowadzenia stałego układu linii tramwajowych. Planowany na początek 2024 roku projekt przewiduje wiele zmian w trasach tramwajów, które mają poprawić komfort podróżowania i efektywność komunikacji.

Zmiany wraz z końcem remontów

W ostatnich latach Poznań przeżywał intensywny okres modernizacji infrastruktury tramwajowej. Remonty torowisk i przystanków sprawiły, że tramwaje mogą znów kursować przez trasę kórnicką. Powstały nowe trasy, takie jak linie na Naramowice czy do Unii Lubelskiej. Ponadto, pojawi się możliwość skrętu tramwaju z ulicy Towarowej w prawo w kierunku św. Marcina i odwrotnie. To wszystko sprawia, że sieć tramwajowa Poznania zyska znacznie większy potencjał w porównaniu z kilkoma latami wstecz.

– To dobry moment na zaproponowanie nowego, stałego układu linii tramwajowych. Braliśmy pod uwagę fakt, że część zmian wprowadzanych podczas remontów spotkała się z dużym pozytywnym odbiorem pasażerów. Jeśli coś dobrze się sprawdza, jak przykładowo łącząca Naramowice i Winogrady z Grunwaldem linia numer 3, wówczas nie należy tego zmieniać – wyjaśniał cel projektu Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Jednym z głównych celów projektu jest utrzymanie możliwości bezpośredniego przejazdu tramwajem przez centrum miasta. A także zapewnienie bezpośredniego połączenia dzielnic Górczyn i Łazarz z Dworcem Głównym PKP. Nowy układ linii tramwajowych ma być elastyczny i przyjazny dla pasażerów. Poza tym dostosowany do ewentualnych przyszłych inwestycji i korekt tras tramwajowych.

Linia numer 3 – zostaje na trasie z Naramowic na Grunwald, natomiast „13” wraca na Junikowo

Tramwaj linii numer 3, który kursuje z Naramowic przez Winogrady i centrum na Grunwald, pozostanie na tej trasie. Pomimo wcześniejszych planów zmiany trasy na plac Wielkopolski, połączenie Naramowic z Grunwaldem okazało się na tyle efektywne, że nie będzie podlegać zmianie. Natomiast tramwaj nr 13 wróci na stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Junikowo, przy czym trasa w centrum zostanie nieznacznie skorygowana.

Linia nr 15 – zmiana trasy, wzmocnienie transportu pomiędzy północą miasta, centrum i Ratajami

Z uwagi na obsługę Grunwaldu przez cztery linie tramwajowe, zmianie ulegnie trasa linii nr 15. Tramwaj linii 15 zostanie skierowany na trasę PST, przez Kaponierę i zrewitalizowane centrum, a następnie pojedzie Kórnicką i Górnym Tarasem Rataj do pętli Unii Lubelskiej. Ta zmiana ma się przyczynić do wzmocnienia komunikacji w centrum miasta i zwiększenia dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców różnych dzielnic.

Linia nr 5 – skrótem w rejon Śródki, linia nr 8 – powrót na trasę sprzed lat

Przekierowanie linii nr 15 na pętlę Unii Lubelskiej pozwoli na zmianę trasy linii nr 5, która ma poprawić komunikację w centrum Poznania. Tramwaj nadal będzie łączył Górczyn z Poznaniem Głównym PKP, ale następnie skręci w prawo w ulicę Towarową, przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką, aż do pętli Zawady. Linia nr 8 zostanie skierowana na stałą trasę przez centrum miasta, co poprawi połączenia ze wschodu na zachód miasta.

Linia nr 17 – nowość na Górczynie

Brak „ósemki” na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która wykorzysta nowe możliwości w zrewitalizowanym centrum miasta. Tramwaj nr 17 połączy Górczyn z Dworcem Głównym PKP, kursując przez zrewitalizowane centrum miasta, ul. Wierzbięcice, Most Teatralny, i ul. Wieniawskiego.

Nowy układ linii tramwajowych w Poznaniu ma na celu zwiększenie efektywności komunikacji, dostosowanie sieci tramwajowej do potrzeb mieszkańców oraz promowanie korzystania z transportu publicznego. Zarząd Transportu Miejskiego będzie zbierał opinie i uwagi mieszkańców przez najbliższe miesiące, aby ostatecznie dopracować projekt i wprowadzić go na początku 2024 roku.

Szczegóły na stronie ZTM-u.

Mężczyzna leżał na torach. Tramwaje musiały pojechać objazdem
fot. Łukasz Gdak/zdjęcie ilustracyjne

Czytaj też: Noc Naukowców 2023. Co będzie się działo?

Maciej Szymkowiak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl