Ile wydają Polacy na prezenty świąteczne? W tym roku szaleństwa nie będzie

Wyniki przedświątecznego sondażu pokazują, że Polacy zamierzają obdarować prezentami od 4 do 5 osób. Na jeden podarunek przeznaczą od 50 do 100 złotych, a głównie będą to kosmetyki, zabawki i słodycze. Eksperci komentujący te wyniki dostrzegają w nich już oznaki ubożenia społeczeństwa.

Prezenty dla 4-5 osób

W najnowszych badaniach UCE RESEARCH i Grupy BLIX, dotyczących przedświątecznych zakupów dowiedzieliśmy się dla ilu osób w tym roku Polacy przygotowują prezenty. Sondaż przeprowadzono wśród ponad 1,1 tys. rodaków odpowiedzialnych w swoich domach za codzienne zakupy. Najwięcej konsumentów chce obdarować od 4 do 5 osób (31%). Później w zestawieniu czytamy o 6-7 bliskich (22%), 2-3 (17%), więcej niż 10 (13%), 8-9 (12%). Prezent dla 1 osoby deklaruje 2% ankietowanych. Brak zdecydowania wyraża też 2%, a nie kultywuje tej tradycji tylko 1% respondentów.

Według ekspertów widać nieznaczne zmniejszenie liczby obdarowywanych osób.

Może być to związane z zachowaniami dostosowawczymi do sytuacji ekonomicznej. Ceny rosną, więc możemy sobie pozwolić na mniej i dlatego musimy wybrać, komu damy prezenty w tym roku – mówi dr Jolanta Tkaczyk, ekspertka ds. zachowań konsumenckich, szefowa Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego. 

Średnio od 50 do 100 złotych za prezent

Ankietowani odpowiedzieli również, ile średnio wydadzą na pojedynczy prezent. Najczęściej padała kwota 51-100 zł – 47% (rok temu – 43%). Dalej w zestawieniu widzimy takie wartości, jak 101-200 zł – 27% (26%), do 50 zł – 12% (17%), 201-300 zł – 6% (6%). Natomiast 301-400 zł oraz 401-500 zł wskazało po 1% (poprzednio – też po 1%). Więcej niż 500 zł też podał 1% (rok temu było to 2%). Eksperci zauważają, że z racji rosnących cen coraz trudniej jest kupić prezent tańszy, niż 50 zł. Dlatego przybyło deklaracji dotyczących podarunków w przedziale cenowym 50-100 złotych.

Polacy coraz chętniej kupują online

Badania wykazały także, w jaki sposób Polacy kupią prezenty. Najwięcej ankietowanych robi zakupy „pół na pół” – trochę online, trochę stacjonarnie. Na drugim miejscu są same sklepy internetowe (24%, wcześniej 17%), a na trzecim placówki stacjonarne (teraz 20%, wcześniej 33%). Widzimy więc szybko rosnącą popularność kupowania przez internet.

Handel nieuchronnie zmierza w kierunku online, bo jest tańszy niż prowadzenie sklepów stacjonarnych, szczególnie w dobie wysokich kosztów energii. Pozwala też na personalizację oferty dla klienta – komentuje ekonomista Grupy BLIX, dr Tkaczyk.

Jakie kategorie najbardziej interesują Polaków przed świętami?

Najczęściej wskazywane są kosmetyki – 64%. Dalej są zabawki – 57%, słodycze – 45%, ubrania – 40%, perfumy – 29%. Dwucyfrowe wyniki mają też takie kategorie, jak artykuły domowe – 17%, biżuteria – 16%, alkohole – 15%, a także elektronika – 14%. Natomiast na końcu listy są akcesoria sportowe oraz artykuły samochodowe – po 3%.

Marianna Anders
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl