W tym tygodniu na przebudowywanej ul. Św. Marcin w dwóch kluczowych miejscach łączone są szyny tramwajowe: przy rondzie Kaponiera oraz na skrzyżowaniu z ul. Towarową. Tym samym prace dotyczące torowiska na odcinku pomiędzy ul. Towarową a mostem Uniwersyteckim są bliskie całkowitej realizacji – w przyszłym tygodniu planowane jest połączenie także szyn na lewoskręcie.
JUŻ TYLKO PRACE TOROWE DO WYKONANIA
– We wtorek połączone zostały tory na prawym łuku z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin, co ma wymiar niemal symboliczny, gdyż w ten sposób powstaje nowy prawoskręt dla tramwajów. Na czwartek zaplanowano zespawanie torów na moście Uniwersyteckim, gdzie nowa infrastruktura połączy się z tą ułożoną podczas przebudowy ronda Kaponiera. Do wykonania pozostały jeszcze prace torowe na lewoskręcie z ul. Towarowej – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
ZALETY PRAWOSKRĘTU
Prawoskręt dla tramwajów z ul. Towarowej w Św. Marcin będzie ważnym elementem sieci komunikacyjnej. Pozwoli na odciążenie Kaponiery w czasie remontów czy nagłych zdarzeń, gdyż ułatwi objazdy.
JAK BĘDĄ JEŹDZIĆ TRAMWAJE PODCZAS REMONTÓW?
Po zakończeniu prac w centrum, w przypadku jakichkolwiek remontów czy zdarzeń na ul. Roosevelta i Kaponierze, tramwaje jadące z Grunwaldu lub Łazarza będą mogły zostać skierowane ul.Towarową i dalej przez ul. Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego lub przez Gwarną w stronę Śródki.
Będzie to korzystne dla pasażerów oraz operatora MPK Poznań, dla którego krótsza trasa i brak konieczności stania w zatorach wiążą się z wymiernymi oszczędnościami. Prawoskręt w przyszłości może być elementem przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory, co znacznie skróci dojazd do centrum i z powrotem.
GRUNTOWNA PRZEBUDOWA TOROWISKA
Torowisko od ul. Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego jest poddane gruntownej przebudowie z uwzględnieniem technologii wpływającej na poprawę bezpieczeństwa i niwelującą hałas. Zmianie ulegną przystanki tramwajowe, dodatkowo powstaje zupełnie nowy przy Zamku (w kierunku ronda Kaponiera).
POZOSTAŁE PRACE TRWAJĄ
Ponadto trwają pozostałe prace w ramach tej inwestycji. Na chodniku ul. Św. Marcin między ul. Kościuszki a ul. Gwarną układana jest nawierzchnia z kostki kamiennej. Prace brukarskie trwają również na ul. Towarowej – na platformie przystankowej. Postępują również prace drogowe, zwłaszcza na wysokości pl. Mickiewicza. Na tej ulicy obecnie powstaje również kanalizacja ogólnospławna, a na ul. Wieniawskiego ma miejsce przebudowa sieci wodociągowej. Bliska finalizacji jest także przebudowa sieci gazowej na całym zakresie zadania.
ŚW. MARCIN SIĘ ZAZIELENI
Dzięki inwestycji ten odcinek ul. Św. Marcin się zazieleni. W sumie w ramach tego zakresu Programu Centrum, posadzonych zostanie ok. 50 drzew, głównie platanów i wiązów, ale także przewidziane są grusze drobnolistne i lipa. Całość dopełnią krzewy i byliny.
POWRÓT TRAMWAJÓW NA ŚW. MARCINIE W POŁOWIE ROKU
Tramwaje wrócą na ul. Św. Marcin w połowie roku, gdy zostaną sfinalizowane prace związane z infrastrukturą tramwajową na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do ul. Ratajczaka. Wcześniej może zostać udostępniony przejazd tramwajowy od mostu Uniwersyteckiego przez ul. Towarową.