Wojenny wagon tramwajowy z Krakowa będzie woził poznaniaków

Od 20 maja po Poznaniu będzie kursował zabytkowy wagon tramwajowy KSW. Do wagonu silnikowego, który udało się przywrócić do ruchu w ubiegłym roku, dołączy kolejny, doczepny, z MPK Kraków.

Skrót KSW oznacza Kriegs-Straßenbahn-Wagen, czyli „wojenny wagon tramwajowy”. W czasie II wojny światowej silnikowe KSW były produkowane w fabryce Waggonfabrik Fuchs w Heidelbergu (stąd poznańskie oznaczenie H), a doczepne – w zakładzie Uerdingen w Krefeld.

W ubiegłym roku do kolekcji taboru historycznego MPK Poznań dołączył dwukierunkowy tramwaj KSW Heidelberg. Wagon trafił do Poznania w 1944 roku. Początkowo z powodu braku części wyposażenia elektrycznego eksploatowany był jako doczepny, natomiast do samodzielnego ruchu – jako wagon silnikowy – został skierowany w roku 1950. W latach 60. przeszedł remont połączony z przebudową na jednokierunkowy i w takim stanie kursował do roku 1972. Wtedy został wycofany z ruchu liniowego i przekształcony w wagon gospodarczy. Na początku lat 90. XX wieku całkowicie zakończono jego eksploatację. Dzięki staraniom Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych oraz wspieraniu tej inicjatywy przez ówczesną dyrekcję MPK Poznań ten unikatowy wagon uniknął kasacji, a w ubiegłym roku udało się przywrócić mu dawny blask i ponownie włączyć do ruchu.

W tym sezonie wagon tramwajowy H z numerem 158 będzie kursował po Poznaniu z wagonem doczepnym, będącym własnością MPK S.A. w Krakowie.

– To efekt rozpoczętej w ubiegłym roku współpracy krakowskiego przewoźnika i MPK w Poznaniu. Spółki zdecydowały wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami. W ubiegłym roku po Krakowie kursował poznański 102N, czyli „kanciak”, natomiast do Poznania przyjechał 4N1. W tym roku do Krakowa pojechał „sanocki” wagon ND, a my będziemy mogli wozić pasażerów wagonem doczepnym KSW. Premierowy kurs odbędzie się na linii 0 w Noc Muzeów, w trakcie której przypominamy o obchodzonym w tym roku 125-leciu tramwajów elektrycznych w Poznaniu – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Pojazd wyprodukowany został dla austriackiego miasta Graz, gdzie nosił numer 126. Po zakończeniu eksploatacji trafił do muzeum tramwajowego w miejscowości Mariazell, które zdecydowało się zaoferować go krakowskiemu przewoźnikowi. Do Krakowa trafił w 2017 roku. Podczas renowacji pomalowano go w barwy Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z Gdańska. Jednocześnie na doczepie KSW pozostawiono dotychczasowy numer 126 pochodzący z Grazu. W swój pierwszy kurs na Krakowskiej Linii Muzealnej wyruszył w połowie 2019 roku, w tym roku będzie gościł w stolicy Wielkopolski.

Czytaj także : Tramwaj wodny wraca nad Wartę. Jest data startu

Źródło: MPK Poznań

Artur Adamczak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl