Mieszkańcy Spółdzielni Mieszkaniowej Osiedle Młodych wybrali zasady Spółdzielczej Strefy Parkowania. Frekwencja wyniosła 38 proc.
Spółdzielnia przygotowała pierwszą ankietę dot. kształtu oraz zasad ewentualnej SSP w kwietniu. Do wyboru były trzy warianty. Mieszkańcy zagłosowali i wybrali wariant nr 3. Zakłada on, że strefa obowiązywać będzie 24 godziny przez 6 dni w tygodniu. Darmowe będą niedziele i święta, a także 1 godzina w ciągu dnia od pon – sob.
Upoważnienie podstawowe do bezpłatnego parkowania dla mieszkańców spółdzielni posiadających samochody obejmuje:
- Osoby posiadające 2 samochody – 2 upoważnienia na mieszkanie przypisane do konkretnych aut na podstawie bycia właścicielem, umowy leasingu/najmu lub oświadczenia (pierwsze – możliwość zmiany numeru rejestracyjnego raz na 24 h, drugie – brak możliwości zmiany numeru rejestracyjnego raz na 24 h) / usługa obowiązuje na wszystkich osiedlach.
- Osoby posiadające 1 samochód – 1 upoważnienie na mieszkanie przypisane do konkretnego auta na podstawie bycia właścicielem, umowy leasingu/najmu lub oświadczenia z możliwością zmiany numeru rejestracyjnego raz na 24 h / usługa obowiązuje na wszystkich osiedlach.
- Osoby nieposiadające samochodu – brak usługi.
Upoważnienie dodatkowe będzie dla osób posiadających 2 samochody – możliwość zakupu 3. i kolejnego upoważnienia w postaci płatnych abonamentów.
Osoby spoza spółdzielni będą musiały płacić 5 zł za godzinę, chyba że są gośćmi mieszkańców. Wówczas mają 10 godzin rabatowych w miesiącu (1 zł / 1 godzina). Wariant zakłada też aplikację mobilną.
Jeszcze nie wprowadzono strefy
O tym, czy SSP będzie ostatecznie wprowadzona, zadecydują mieszkańcy w drugiej ankiecie.
– Spółdzielnia wdrożyła dwuetapowy sposób podjęcia decyzji w sprawie Spółdzielczej Strefy Parkowania, ponieważ uważamy, że o zasadach strefy powinni byli zdecydować wszyscy mieszkańcy Spółdzielni, jednak, czy wprowadzić ją na danym osiedlu – wyłącznie jego mieszkańcy. Z racji tego, że mieszkaniec np. os. Orła Białego będzie mógł darmowo parkować np. na os. Piastowskim i odwrotnie, konieczne było, by on również wypowiedział się w pierwszej ankiecie – mówił Ireneusz Schiller, prezes zarządu spółdzielni.
Spółdzielnia informowała o wstępnych założeniach związanych z SSP od października 2023 roku. Jak informuje spółdzielnia, mieszkańcy osiedli: Piastowskiego, Jagiellońskiego, Oświecenia, Powstań Narodowych, Pomet i Tysiąclecia składali wnioski dotyczące uregulowania kwestii parkowania. Powodem było to, że tereny spółdzielni traktowano jako parkingi buforowe przez osoby z miejscowości ościennych, obrzeży miasta i ze wspólnot mieszkaniowych sąsiadujących z terenami spółdzielczymi.
Co jest tego powodem zwiększonej liczby samochodów na ratajskich parkingach?
Spółdzielnia wymienia:
- likwidacja darmowego parkingu w CH Posnania
- otwarcie trasy kórnickiej i Górnego Tarasu Rataj
- bliskość wspólnot mieszkaniowych (Lofty nad Wartą, ul. Wołkowyska, ul. Wagrowska, os. Zodiak)
„Pomimo tego, że co roku staramy się wygospodarować nowe miejsca postojowe, problem ten występuje nadal. Jednak projektując parkingi przy budynkach spółdzielczych powstałych w latach 70. i 80. ubiegłego stulecia brano pod uwagę znacznie mniejszą liczbę samochodów. Obowiązywał wtedy bowiem inny wskaźnik miejsc parkingowych. Tereny wokół budynków z wielkiej płyty mają określoną powierzchnię, na której z kolei obowiązują ograniczenia w zabudowie w postaci zapisów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Przepisy te oraz możliwości finansowe ograniczają perspektywy budowy nowych miejsc postojowych, np. w postaci parkingów wielopoziomowych” – czytamy na stronie spółdzielni.
Czytaj też: Z Poznania nad morze i w góry? Nowe połączenie kolejowe