Pierwsze „elektryki” wyjadą na ulice już dziś – będą wozić pasażerów na linii 174. W najbliższych latach poznański tabor wzbogaci się o kolejnych 37 elektrycznych pojazdy.
Łącznie MPK Poznań zakupiło 21 takich pojazdów. MPK Poznań zamówiło 15 autobusów przegubowe o długości 18 metrów oraz sześć standardowych, 12-metrowych. W pierwszej kolejności, do przewoźnika dostarczane są autobusy o dużej pojemności. Termin dostaw pojazdów krótszych mija z końcem lutego przyszłego roku. Wszystkie Solarisy Urbino Electric mogą być ładowane zarówno przez pantograf, jak i wtyczkę plug-in.
Na dworcu Os. Sobieskiego są dwie dwustanowiskowe ładowarki pantografowe (zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie) oraz dwa stanowiska do ładowania w systemie plug-in. Dzięki mocy ładowania do 540 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli mogą wyruszyć w dalszą podróż. Kolejny punkt ładowania znajduje się na dworcu autobusowym Garbary, gdzie jest jedno stanowisko (przez pantograf i wtyczkę plug-in). Natomiast w zajezdni przy ul. Warszawskiej powstało dziesięć 2-stanowiskowych ładowarek stacjonarnych oraz trzy mobilne. Zapewniają one możliwość jednoczesnego ładowania — poprzez wtyczki plug-in — wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.
Już wiadomo, że MPK dostanie unijne dofinansowanie na kolejny zakup elektrycznych pojazdów. To kwota ponad 90 milionów złotych.
W ramach tego zadania MPK Poznań planuje zakup 37 autobusów elektrycznych: 6 przegubowych i 31 standardowych, 12-metrowych oraz przygotowanie infrastruktury towarzyszącej. Dodatkowe ładowarki pojawią się na dworcach Garbary i Os. Sobieskiego, powstaną również na Górczynie i w zajezdni przy ul. Kaczej — mówi Wojciech Tulibacki prezes MPK w Poznaniu.
Elektryki kupione dzięki temu dofinansowaniu będą jeździć na liniach nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193.