Festiwal „Przedwiośnie baletowe” to nowość w repertuarze Teatru Wielkiego w Poznaniu. Ideą projektu jest pokazanie nowych perspektyw tańca i kierunków, w których się rozwija. Festiwal będzie platformą artystycznych kreacji młodych twórców, których łączą świeżość spojrzenia na taniec, młodzieńcza energia i poszukiwanie nowych form ekspresji. Obok debiutów choreograficznych istotnym elementem festiwalu będzie prezentacja choreografii wybitnych artystów o ugruntowanej pozycji.
„Przedwiośnie baletowe” to również nawiązanie do bogatej historii festiwalowej poznańskiego Teatru Wielkiego. W tym do tradycji miasta w dziedzinie tańca. To tutaj narodziły się wielkie osobowości baletu klasycznego, tańca współczesnego i choreografii. Dotąd inspirują i są uznawane za autorytety.
– Przestrzeń sztuki, przestrzeń teatru, przestrzeń opery, przestrzeń tańca są dynamicznymi sferami kultury. To miejsca, które cały czas powinny poszukiwać nowych dróg, zapraszać do współtworzenia sztuki i promować nowe osobowości artystyczne. „Przedwiośnie baletowe” ma korzenie w bogatej tradycji związanej z tańcem baletowym, ale również tańcem w ogóle. Poznań, jako miasto ma niezwykły potencjał, także w tańcu konceptualnym. Przykładem jest „Poznańska Wiosna Baletowa”, a także Polski Teatr Tańca. Dlatego wprowadzenie festiwalu tego typu nie jest ryzykiem, a ma spory potencjał. Zespół baletowy prowadzony przez Roberta Bondarę odnosi sukcesy, a co więcej pracujemy z młodymi, ale przede wszystkim utalentowanymi artystami, którzy poszukują nowych dróg rozwoju artystycznego. Mam nadzieję, że obrana droga na funkcjonowanie naszej instytucji, będzie kontynuowana w przyszłości – powiedziała Renata Borowska-Juszczyńska, dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Co w programie?
Festiwal otworzy spektakl „Spectrum 02” – debiuty choreograficzne tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. W tym projekcie dziewięciu artystów Baletu nie tylko tańczy i realizuje się w roli choreografów, ale też przygotowuje strategię komunikacji, materiały promocyjne, scenografię, dobiera muzykę, kostiumy etc.
– Najtrudniejszym było dotrzymanie oczekiwań ludzi wobec naszej pracy. Musiałam łączyć zadania menedżera, takie jak koordynacja różnych działów, komunikacja i zarządzanie terminami, aby każdy choreograf mógł zrealizować swoją wizję. To wymagało ciągłego dostosowywania się do nowych wyzwań i szybkiego reagowania na zmieniające się okoliczności – powiedziała Diana Cristescu, absolwentka szkoły choreografii.
Takie podejście do spektaklu otwiera przed nimi nowe ścieżki kariery i pozwala odkryć nieznane dotąd formy ekspresji, nie tylko na scenie. Ubiegłoroczna edycja „Spectrum” pokazała, że kreatywność tancerek potrafi zaskoczyć i zachwycić publiczność. W programie festiwalu znalazł się również tryptyk baletowy „BER”, który poznańska publiczność po raz pierwszy zobaczy na wyremontowanej scenie Teatru. Zaprezentowanie w jednym spektaklu prac Roberta Bondary, Martynasa Rimeikisa oraz ikony współczesnej choreografii, Alexandra Ekmana z pewnością wzbudzi emocje widzów.
– Zważywszy na tradycje, zarówno historyczne, jak i współczesne, wydawało się naturalne, że festiwal tańca, który już gościł pod strzechą Teatru Wielkiego, musiał w pewnym momencie powrócić. Właśnie z tymi początkami związana była idea tego przedsięwzięcia. Zależało nam na nawiązaniu dialogu między tradycją a współczesnością. Chcieliśmy pokazać zarówno uznane osobowości, jak i nowe, młode talenty, które wytyczają nowe szlaki w choreografii i wskazują nowe kierunki rozwoju tańca. Dziś taniec to nie tylko balet, jaki kojarzymy z XIX wieku. To sztuka, która korzysta z różnych technik i inspiracji, stale rozwijająca się i redefiniująca swoje granice. Mam nadzieję, że ta pierwsza edycja będzie początkiem festiwalu, który będzie się rozwijał i oferował coraz bardziej wartościowe wydarzenia zarówno ze świata, jak i z Polski – powiedział Robert Bondara, choreograf.
Zespoły z Polski i zagranicy
Oprócz wydarzeń z udziałem Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu w ramach „Przedwiośnia Baletowego” pojawią się gościnnie zespoły z Polski i zagranicy. Zobaczymy stworzony w tym sezonie artystycznym przez Krzysztofa Pastora Juniorski Zespół Polskiego Baletu Narodowego, skupiający najbardziej utalentowanych młodych tancerzy, a także KOMOCO – projekt Sofii Nappi, choreografki, której talent i unikatowy język choreograficzny docenia publiczność na całym świecie oraz jurorzy prestiżowych konkursów. Zespół kierowany przez Sofię Nappi zaprezentuje spektakl „Pupo”, którego premiera miała miejsce zaledwie miesiąc przed pokazem na poznańskim festiwalu.
Pierwszą edycję „Przedwiośnia Baletowego” zamknie spektakl „łabędzie” wyróżniony nagrodą publiczności FEDORA 2023. Zaangażowany w realizację spektaklu tancerze niewidomi, słabowidzący oraz poruszający się alternatywną motoryką przeniosą widzów do świata, gdzie liczy się wrażliwość, wzajemne zrozumienie, autentyczność i odwaga w wyrażaniu siebie.
Pełny program festiwalu od 15 do 25 lutego dostępny na stronie Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Czytaj też: „Urodziny Maestra”. Jeden z najważniejszych kompozytorów na świecie zagra w Poznaniu [DATA / BILETY]