Na wyremontowanej trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) występuje tzw. wężykowanie. Zdaniem wykonawców remontu przyczyna tego zjawiska nie leży po stronie remontowanego torowiska.
O problemie „wężykowania” poinformował Tomasz Hejna, społecznik i radny osiedlowy. Zwrócił się on do dwóch wykonawców remontu trasy PST, PORR S.A. i NDI S.A., z pytanie o bezpieczeństwo pasażerów.
PORR S.A. odpowiada za remont odcinka od ulicy Roosevelta do przystanku Słowiańska, gdzie realizowana była kompleksowa modernizacja torowiska (wymiana szyn, podkładów i podsypki tłuczniowej).
Wina nie leży po stronie wykonawcy
„Wszystkie roboty zostały wykonane zgodnie z zatwierdzonym projektem oraz zgodnie ze sztuką budowlaną za pomocą specjalistycznego sprzętu stosowanego w branży torowej. Na podstawie pozytywnych wyników badań i pomiarów wykonanych przez naszą firmę jaki i przez Zamawiającego roboty torowe zostały odebrane, a torowisko przekazano do użytkowania. Na dzień dzisiejszy nie otrzymaliśmy pomiarów, które wskazywałyby na nierówności torów na naszym zadaniu. Nadmienię, że na wykonaną pracę została przez naszą firmę udzielona gwarancja więc jeśli tylko dojdzie do pojawienia się usterek, niezwłocznie przystąpimy do ich usuwania (pisownia oryginalna – red.)” – przekazali przedstawiciele spółki.
Z kolei konsorcjum NDI Energy Sp. z o.o. oraz NDI S.A. odpowiada za remont odcinka od przystanku Słowiańska do przystanku Szymanowskiego. Realizowana tam była kompleksowa modernizacja nawierzchni torowej wraz z wymianą nawierzchni krawędzi peronów przystankowych: Słowiańska, Solidarności, Lechicka/Poznań Plaza, Kurpińskiego i Szymanowskiego.
„Zapewniamy iż roboty budowlane zostały wykonane zgodnie z założeniami przetargowymi, zatwierdzoną Dokumentacją Projektową, a także sztuką budowlaną. Uspakajając Pańskie obawy pragniemy, zaznaczyć, iż przed oddaniem odcinka do eksploatacji i odbiorem przez Zamawiającego przeprowadzono wszystkie wymagane pomiary i badania, a także wykonano jazdy testowe na przedmiotowym odcinku. Dopiero po tych czynnościach trasa tramwajowa została dopuszczona do eksploatacji” – wskazała spółka.
„Przyczyna wężykowania tramwajów jest ustalana przez zarządców infrastruktury torowej oraz przewozów, czyli ZTM oraz MPK. Nie stwierdzono, aby wina zachowania tramwajów leżała po stronie toru tramwajowego, który podlegał modernizacji przez Konsorcjum spółek z Grupy NDI. Nie wskazano Wykonawcy obszarów wymagających poprawy z jego zakresu prac, w związku z czym nie planujemy działań korygujących, bowiem nie zachodzi taka konieczność. Jednocześnie zapewniamy, że będąc udzielającym gwarancji na wykonane przez nas prace, śledzimy stan oddanej infrastruktury oraz pojawiające się informacje dotyczące w/w odcinka” – dodano.