Pierwszy wykonawca nie podołał zadaniu. W czasie, kiedy prowadził remont, złomiarze kilkukrotnie rozkradali trakcje kolejowe. Teraz, po 3 latach prac, pociągi w końcu mają wrócić na tory.
REMONT
W połowie marca 2020 roku ruszył remont 43-kilometrowego odcinka torów z Czerwieńska do Zbąszynka w województwie lubuskim. Jest to fragment trasy, z którego korzystają pociągi relacji Zielona Góra – Poznań – Warszawa. Od rozpoczęcia prac na odcinku trasy do Zbąszynka kursowała Zastępcza Komunikacja Autobusowa.
UDRĘKA PASAŻERÓW
Początkowo remont kosztujący 106 milionów złotych miał potrwać 2 lata. Jednak już w lutym 2022 roku było wiadomo, że prace nie są nawet blisko końca. PLK zerwało wtedy umowę z wykonawcą Ecp-Baza, która nie podołała inwestycji. Co więcej, w czasie dwóch lat złomiarze kilkukrotnie rozkradali trakcje kolejowe.
Termin ukończenia prac przesuwany był wielokrotnie. W tym czasie pasażerowie niezmiennie byli zmuszeni korzystać z autobusów zastępczych, w których często nie było ani jednego wolnego miejsca. Jesienią 2022 roku PKP PLK podpisało umowę z firmą Alusta. W międzyczasie koszt remontu zwiększył się o kolejne 20 milionów złotych.
POCIĄGI WRACAJĄ?
Teraz jednak znamy już termin otwarcia trasy. Ma to nastąpić 12 marca. Ze Zbąszynka w kierunku Zielonej Góry ponownie pojadą pociągi, a podróżni z Poznania nie będą musieli się przesiadać. Maszyniści będą musieli najpierw przetestować wyremontowany odcinek pod kątem bezpieczeństwa. Rozkład jazdy jest już jednak przygotowany.