Właściciele starych samochodów będą płacić za wjazd do centrum. W Poznaniu też?

Wraz z początkiem 2026 r. właściciele starszych samochodów, które nie spełniają norm emisji spalin będą płacić za wjazd do centrum. Na razie w Krakowie. Czy i poznańskich kierowców spotka podobna niespodzianka?

Już 1 stycznia w Krakowie rusza Strefa Czystego Transportu. Co to oznacza? Strefa wprowadza nowe zasady wjazdu do części miasta. Obszar ten obejmie ok. 60 proc. powierzchni stolicy Małopolski. Chodzi o to, by wykluczyć z centrum miasta najstarsze samochody – te, które kopcą najmocniej.

Kamery skontrolują, jakie auta wjeżdżają

Kierowcy wybierający się do Krakowa powinni sprawdzić, czy ich pojazd spełnia wymogi. Bez przeszkód wjechać będą mogły do śródmieścia samochody benzynowe spełniające tzw. normę Euro 4. To samochody, które zostały wyprodukowane w roku 2005 lub później. A co z pozostałymi? – Samochody z silnikiem diesla muszą spełnić nieco większe wymogi. Dla pojazdów osobowych do 3,5 tony jest to norma Euro 6 lub rok produkcji 2014 i nowsze, co oznacza, że akceptowane będą diesle mające maksymalnie 12 lat – informują władze Miasta.

Właściciele pozostałych aut będą musieli wnieść opłatę 15 zł za dzień. Zwolnieni z niej będą jednak zameldowani w Krakowie. Wjeżdżające do miasta samochody, za które nie wniesiono opłaty będą wyłapywane przez system 127 kamer.

Poznań analizuje sytuację i uspokaja ruch

Do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu przygotowują się już też władze Szczecina. Trwają konsultacje w tej sprawie. Czy i wjeżdżający do Poznania powinni liczyć się z wprowadzeniem podobnych obostrzeń dla właścicieli nadmiernie dymiących samochodów? – Poznań analizuje zasadność wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w granicach administracyjnych miasta. W przypadku rozpoczęcia procedury wdrażania SCT, planujemy szerokie konsultacje społeczne – mówi Krzysztof Wawrona, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta Urzędu Miasta Poznania.

Nie oznacza to, że w stolicy Wielkopolski w kwestii dbałości o jakość powietrza nie dzieje się nic. – Obecnie w celu poprawy systemu parkowania oraz ograniczenia ruchu w centrum rozszerzamy Strefę Płatnego Parkowania oraz wprowadzamy organizację uspokajającą ruch samochodowy, m.in. poprzez priorytet dla pieszych, rowerzystów i transportu publicznego. Ustawodawca uzależnił obowiązek wprowadzenia Strefy Czystego Transportu od konkretnych wyników pomiarów dwutlenku azotu, którego przekroczenie nie zostało dotąd odnotowane w Poznaniu – wyjaśnia Krzysztof Wawrona.

Czytaj także: Pijesz grzańca na jarmarku? Przez złodziei trudniej oddać kubek

Marek Jerzak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl