Wkrótce ruszy budowa mostów nad Wartą. Archeolodzy rozpoczynają prace

Rozpoczęły się prace archeologiczne wyprzedzające budowę dwóch mostów Berdychowskich, nad Wartą i Kanałem Ulgi. Archeolodzy szukają podziemnych śladów fortyfikacji.

Archeolodzy z UAM

Wkrótce rusza inwestycja Mosty Berdychowskie. Tereny, na których powstaną, są ważne pod kątem historycznym: znajdowały się tam XIX-wieczne fortyfikacje pruskie. Badacze spodziewają się jednak m.in. śladów po dawnych umocnieniach brzegów oraz śladów wału ziemnego lub południowego skraju fosy. Archeolodzy nie wykluczają, że mogą trafić na relikty Reduty Katedralnej (fort Radziwiłła) z 1856 r. na obecnym Zagórzu. 

– Rozpoczynające się badania archeologiczne są stałą procedurą w tak historycznych miejscach jak Ostrów Tumski. Przeprowadzane są badania georadarowe, których celem jest identyfikacja podziemnych śladów dawnych konstrukcji kamiennych lub ceglanych. Archeolodzy przystępują też do pierwszych prac wykopaliskowych – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. 

Dwa mosty w dwa lata

Budowa dwóch mostów pieszo-rowerowych nad Wartą i Cybiną rozpocznie się jeszcze w tym roku. Pracownicy urzędu miasta zakładają, że prace te potrwają przez dwa lata. Nowe mosty połączą Berdychowo, Ostrów Tumski i Chwaliszewo. Przeprawa tym samym ma ułatwić komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem.  

– Zbliżamy się do budowy przeprawy, która będzie kluczowym uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Mosty Berdychowskie usprawnią codzienne podróże poznaniaków, a dla turystów będą także dodatkową atrakcją jako punkt widokowy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. 

Wokół mostów

Wysokość dwóch konstrukcji z których będą składały się mosty, to 165 i 117 metrów. Budowa obejmować będzie nie tylko budowę przeprawy, ale też chodników, pochylni i schodów. W związku z pracami inwestycji zmieni się również istniejący odcinek Wartostrady tak, by całość była spójna komunikacyjnie. Pojawi się również mała architektura, taka jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej.

Czytaj także: W Poznaniu będą serwisować czołgi Abrams. Amerykanie przyjechali podpisać umowę.

Źródło: PIM

Eugeniusz Hnatiuk
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl