Używane tramwaje z Niemiec miały trafić do Poznania. Transakcja pod znakiem zapytania

MPK Poznań pragnie zakupić 24 dwukierunkowe tramwaje z Bonn. Poznańskie przedsiębiorstwo jest już gotowe do zakupu, ale problemem jest fakt, że tramwaje nadal są używane. Wszystko przez to, że niemieckie miasto czeka na nowe tramwaje Skody.

Bonn ma w użyciu 24 wagony Düwag R.1.1. o długości ok. 29 metrów. Jak poinformował portal transport-publiczny.pl MPK Poznań od dwóch lat myśli o zakupie tramwajów. Rozmowy między stronami miały być coraz bardziej zaawansowane, ale jak wyjaśnił portalowi prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni – przewoźnik czeka na rozwój sytuacji związany z wagonami, ponieważ sprawa się przeciąga z powodu opóźnienia w dostawach i homologacji nowych tramwajów Skody dla Bonn. To oznacza, że mieszkańcy Bonn nadal jeżdżą 24 dwukierunkowymi tramwajami.

Niemiecka prasa donosiła w maju, że w Bonn były dwa tramwaje Skody, które przechodziły testy i modyfikacje. W tym samym czasie trwał proces homologacji (sprawdzanie, czy pojazd spełnia normy i wymagania techniczne, aby być dopuszczonym do ruchu drogowego). Czeski producent wyprodukował dwa pojazdy prototypowe, ponieważ różnią się one od innych pojazdów produkowanych w ramach serii ForCity Smart 41T. Masowa produkcja ma ruszyć, gdy tramwaje uzyskają homologację. Władze niemieckiego miasta chciałby, żeby pierwszy tramwaj jeździł w tym lub na początku przyszłego roku.

MPK Poznań nie kupi tramwajów z Bonn?

Prezes MPK dodał, że opóźnienie w transakcji może skutkować tym, że MPK Poznań zrezygnuje z używanych tramwajów, chociaż finalnej decyzji jeszcze nie podjęto. Istnieje prawdopodobieństwo, że jeśli zakup wagonów z Bonn będzie się przedłużać, to poznańskie przedsiębiorstwo skieruje swoje działania w kierunku zakupu fabrycznie nowych tramwajów z dofinansowaniem unijnym.

Miasto Poznań liczy, że uzyska pieniądze z KPO na 30 tramwajów dwukierunkowych Gammy z Modertransu. Jeśli to się uda, to nadal będzie dostępnych 180 mln zł dofinansowania z programu FenIKS. Całkowity budżet programu KPO na tramwaje wynosi 880 mln zł, co ma wystarczyć na maksymalnie 88 pojazdów w całej Polsce.

Czytaj też: 2-latka zostawiona na noc w samochodzie. Pijany ojciec usłyszał poważne zarzuty

Maciej Szymkowiak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl