Materiał partnera

Ul. Święty Marcin i Al. Marcinkowskiego przekształcają się w przyjazną przestrzeń

Przebudowa ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego na odcinku od ul. Ratajczaka do pl. Wolności jest już bardzo zaawansowana. Najważniejszymi efektami prowadzonych prac będą nowoczesne torowisko, nowa nawierzchnia jezdni, chodników i kontrapasa rowerowego, przebudowana infrastruktura podziemna, a także nasadzenia zieleni. Inwestycja to jedna z odsłon Programu Centrum. Dzięki niej mieszkańcy Poznania oraz turyści zyskają wygodną i bezpieczną przestrzeń.

– Już tylko tygodnie dzielą nas od tego, by cieszyć się efektami tej inwestycji. Najważniejsze roboty zakończą się jeszcze w tym roku. Wraz z postępem prac, stopniowo będziemy udostępniać przebudowane torowiska, jezdnie i chodniki. Już teraz tramwaje mogą wykonać manewr zawracania na Al. Marcinkowskiego i wkrótce dostępny będzie tu także przystanek dla pasażerów. Priorytetem jest dla nas bezpieczeństwo, dlatego podróżni będą mogli korzystać z niego, gdy gotowe będą perony i prowadzące do niego chodniki – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Aktualnie wykonawca koncentruje się na układaniu nowej nawierzchni jezdni i chodników. Na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego, w rejonie przyszłego przystanku tramwajowego, trwają jeszcze prace nawierzchniowe na chodnikach i jezdniach.  Później w tej okolicy będą sadzone drzewa, jednak te prace nie powinny w istotny sposób zakłócić korzystania z przystanku. Niebawem pracownicy wykonawcy przystąpią do montażu sieci trakcyjnej na ul. Św. Marcin między ul. Ratajczaka a Al. Marcinkowskiego.

Nawierzchnia przebudowywanego odcinka ul. Św. Marcin jest wykonywana z kostki kamiennej z granitu strzelińskiego. Będzie nawiązywała wzorem do odnowionej wcześniej przestrzeni od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka. Z naturalnego kamienia budowana jest również nawierzchnia jezdni, torowiska, chodnika i kontrapasa rowerowego w Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do Podgórnej. Naturalna nawierzchnia jest bardziej trwała oraz dużo łatwiejsza do czyszczenia.

źródło : materiały prasowe partnera 

Pomiędzy ul. Ratajczaka i Podgórną po zakończeniu inwestycji zostanie wprowadzona strefa zamieszkania, czyli przestrzeń publiczna łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Na pozostałym obszarze objętym przebudową, po jej ukończeniu ruch odbywać się będzie z maksymalną prędkością 30 km/godz. Ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego będą przestrzenią przyjazną dla przechodniów, również dla osób z niepełnosprawnościami. Pojawi się miejsce dla ruchu rowerowego, nowe oświetlenie, a bezpieczeństwo poprawi rozbudowany monitoring wizyjny.

Na Al. Marcinkowskiego nasadzona zostanie nowa zieleń. Docelowo będzie tu rosnąć 36 dębów kolumnowych, a oprócz nich m.in. berberysy i irgi. Przed Muzeum Narodowym zostanie założony kwietnik, powstaną też trawniki. Z kolei na przebudowanym odcinku ul. Św. Marcin, gdzie dotychczas nie było żadnej zieleni, pojawi się 10 donic z kwitnącymi roślinami. Posadzenie drzew w gruncie na nim  uniemożliwiają wąska zabudowa ulicy i liczne sieci podziemne.

źródło: materiały prasowe partnera 

Efektem prac będzie nie tylko nowa infrastruktura komunikacyjna i podziemna. Obok kościoła pod wezwaniem Św. Marcina powstanie pylon z przeszkloną gablotą, w której zostanie umieszczona makieta kościoła ze zrekonstruowaną na podstawie materiałów archiwalnych historyczną wieżą. Na słupie oświetleniowo-trakcyjnym naprzeciwko kościoła zaplanowano zaś montaż projektora mappingu świetlnego, który będzie wyświetlał rysunek rzutu historycznej wieży kościelnej na posadzkę i schody przed kościołem.

Artur Adamczak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl