Poznańscy naukowcy, medycy i artyści łączą swoje siły, aby dzieci korzystały mebli, które poprawiają ich dobrostan. Otoczenie wpływa na kształtowanie się doświadczeń sensorycznych. Twórcy mebli chcą skupić się nie tylko na zmyśle wzroku, ale również odczuciach fizycznych i psychicznych.
Odpowiedni projekt mebla jest kluczem do jego sukcesu. Niektóre wzory pozostają z nami na lata i czasem stają kultowymi przedstawicielami designu. Dziecięcym meblom postanowili przyjrzeć się naukowcy z Katedry Meblarstwa Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu wspólnie ze specjalistami z uczelni artystycznych, medycznych i technicznych oraz samorządów lokalnych i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci w kilku krajach UE. Wszystko po to, aby dowiedzieć się jakie aspekty muszą spełniać spełniać meble, z których korzystają najmłodsi użytkownicy.
– Doszliśmy do wniosku, że jeśli zaczniemy użytkować, a wcześniej projektować meble w sposób bardziej świadomy, nie skupiając się tylko i wyłącznie na zmyśle wzroku, ale na całej gamie odczuć fizycznych i psychicznych, rozwijać będziemy, jakże potrzebną w dzisiejszych czasach, uważność i wypełnimy również pewną niszę na rynku. Takich produktów nie jest bowiem dużo. Zasadniczo prym wiodą tu tablice sensoryczne, które znaleźć można praktycznie w każdym kąciku dziecięcym w przestrzeni publicznej. Poza tym niewiele jest firm, które na zagadnienie to patrzą szerzej, już na etapie projektowym – tłumaczy kierowniczka projektu, dr hab. Beata Fabisiak z Katedry Meblarstwa Wydziału Leśnego i Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
fot. UPP
Koncepcja projektowania sensorycznego
Duże znaczenie w naszym codziennym życiu ma wystrój wnętrz i wygląd mebli. Chodzi o kolory, faktury i materiały, których użyto do ich produkcji. To wszystko wpływa ma nasz nastrój i percepcję. Okazuje się, że włączenie elementów sensorycznych, takich jak dźwięki, aromaty czy doświadczenia dotykowe, może dodatkowo wzmocnić praktykowanie uważności. W ramach projektu poznańskich badaczy opracowany zostanie zestaw tradycyjnych i cyfrowych aranżacji. Dzięki nim wolontariusze, nauczyciele i opiekunowie będą mogli w komfortowych warunkach prowadzić zajęcia integracyjne, relaksacyjne i terapeutyczne. Każda zainteresowana instytucja będzie mogła wybrać z katalogu najlepiej do niej dopasowane rozwiązanie. Katalog będzie zawierał aktywności artystyczne, które nie wymagają dużych nakładów finansowych i można stworzyć je w myśl zasady DIY (Do It Yourself). Mowa np. o własnoręcznie stworzonych skrzynkach do uprawy ziół i kwiatów. To okazja do współpracy dzieci z osobami starszymi.
– Innym rozwiązaniem są sensoryczne fronty meblowe, stworzone wspólnie z partnerami z Estonii. Umożliwiają one dzieciom przesuwanie elementów przedstawiających planety Układu Słonecznego. Oprócz funkcji edukacyjnej wyciszają, rozwijają motorykę i wyobraźnię małych użytkowników mebli. Poziom trzeci skupia się już na produktach cyfrowych, wykorzystaniu sensorów i wirtualnej rzeczywistości by wspierać koncentrację i relaksację, pomagać dzieciom prawidłowo wykonywać ćwiczenia oddechowe, czy umożliwiać współprojektowanie przyjaznych sensorycznie mebli i wnętrz – mówi naukowczyni.