Prawie 800 tysięcy zł kary dla byłego operatora Poznańskiego Roweru Miejskiego. Co zrobił?

Zmiany w regulaminie i obciążanie konsumentów dodatkowa opłatą – takich przewinień dopatrzył się prezes Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w działaniu byłego operatora Poznańskiego Roweru Miejskiego. Nextbike Polska Spółka Akcyjna grozi ponad 791 tys. zł kary.

Z końcem listopada 2022 Miasto zrezygnowało z systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego. Funkcjonowanie systemu kosztowało rocznie około 400 tysięcy złotych. Miasto uznało, że lepiej przekazać te pieniądze na infrastrukturę rowerową.

Kara za naruszenie praw konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dopatrzył się nieprawidłowości w działaniach firmy Nextbike, która byłą operatorem poznańskiego systemu rowerowego. W związku ze stosowaniem klauzul o charakterze abuzywnym, spółce grozi kara 791 tysięcy złotych.

Nextbike Polska w żaden sposób nie precyzował w jakich okolicznościach może wprowadzić zmiany do regulaminów, ani czego mogą one dotyczyć. Konsumenci nie byli w stanie przewidzieć, że zostaną obciążeni nową opłatą. Zmiana ceny usługi w przypadku kontraktu zawieranego na czas nieokreślony uwarunkowana jest odpowiednimi postanowieniami, przewidzianymi przed zawarciem umowy. Muszą one jasno określać ważne przesłanki uprawniające do modyfikacji zobowiązania. W przypadku tego przedsiębiorcy klauzule w umowach były abuzywne i nie powinny być stosowane – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Aby wypożyczyć rower spółki Nextbike należało skorzystać z aplikacji w telefonie. Do tego konieczne było założenia indywidualnego konta. Umowa zawierana była na czas nieokreślony. Następnie, po doładowaniu konta, można było skorzystać z roweru. Konsument przechowywał środki, które można było wykorzystać przy okazji kolejnej przejażdżki rowerem.

Jak dowiadujemy się z UOKiK – Zakwestionowane przez Prezesa Urzędu postanowienia upoważniały przedsiębiorcę do jednostronnej zmiany zawartych w regulaminach zapisów, bez określenia żadnych przesłanek takich działań. Nextbike Polska wykorzystał to uprawnienie w 2020 r., gdy wprowadził w kilku miejscowościach na terenie kraju jednorazową opłatę za korzystanie z kont użytkowników w wysokości 10 zł. W konsekwencji aktualne konta konsumentów zostały tą kwotą obciążone, a ci, którzy mieli zdeponowane na nich mniejsze środki, otrzymywali wezwania windykacyjne do zapłaty brakujących kilkuzłotowych należności.

– O zmianach regulaminów konsumenci dowiadywali się mailowo. Jeżeli w ciągu 14 dni nie wysłali do spółki pisemnej informacji, że nie wyrażają na nie zgody, spółka uznawała, że zaakceptowali nowe warunki. Z kolei odmowa była dla operatora sieci rowerów miejskich równoznaczna z rozwiązaniem umowy. To kolejny przykład, jak spółka zaburzała równowagę stron zobowiązania. Nextbike Polska Spółka Akcyjna w restrukturyzacji, po uprawomocnieniu decyzji, będzie musiała zapłacić ponad 791 tys. zł kary i poinformować o decyzji Prezesa UOKiK konsumentów, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie. Odpowiednie oświadczenia przedsiębiorca opublikuje także na stronie internetowej spółki oraz na jej profilu na portalu Facebook – dodaje prezes UOKiK.

Czytaj także-Wyraźnie wysoki stan Warty. Czy poznaniacy mają powody do obaw? [ZDJĘCIA] | wPoznaniu.pl

źródło- UOKiK

Monika Statucka
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl