Studenci i pracownicy Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu (UPP) dowiedzą się, kiedy ich autobus lub tramwaj odjedzie z okolicznego przystanku. To efekt inicjatywy spowodowanej chęcią wspierania niskoemisyjnych form komunikacji. To pierwsza poznańska uczelnia, która nawiązała taką współpracę z Zarządem Transportu Miejskiego (ZTM).
Na ekranach zainstalowanych w Collegium Maximum, głównym budynku uczelni, pojawiły się plansze, pokazujące odjazdy tramwajów i autobusów z okolicznych przystanków. – Plansze te odświeżają się co kilka sekund, a zatem odjazdy prezentowane są w czasie rzeczywistym – przyznaje Katarzyna Lesińska z Działu Marketingu i Komunikacji UPP, inicjatorka przedsięwzięcia. – Dzięki temu studenci i pracownicy widzą, jak szybko nadjedzie dana linia. Mogą wtedy zadecydować czy jeszcze chwilę porozmawiać ze znajomymi, czy od razu ruszać na przystanek, wiedząc, że niebawem dotrze tam ich tramwaj czy autobus – dodaje.
Współpraca Uniwersytetu Przyrodniczego z ZTM
Po wprowadzeniu rozwiązania pojawiają się opinie, że jest ono przydatne. – Studenci śledzą ekrany, a nawet dopytują czy będzie możliwość rozszerzenia tej funkcji – przyznaje jeden z pracowników Collegium Maximum. Takim reakcjom nie dziwi się dr Michał Beim z Katedry Melioracji, Kształtowania Środowiska i Gospodarki Przestrzennej Wydziału Inżynierii Środowiska i Inżynierii Mechanicznej UPP: – Liczne badania pokazują, że dobra informacja pasażerska w czasie rzeczywistym jest jednym z czynników zachęcających do wyboru transportu publicznego, obok atrakcyjnych cen biletów czy dobrej częstotliwości kursowania. Tablice wyświetlające aktualne godziny odjazdów stanowią coraz częstszy element wyposażenia nowoczesnych biurowców, czy budynków administracji publicznej.
– Popularyzacja komunikacji miejskiej to nasz priorytet, nie tylko w kontekście łagodzenia zmian klimatycznych – przyznaje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Tramwaje i autobusy pomagają mieszkańcom sprawnie poruszać się po mieście. Wybierając transport zbiorowy, pasażerowie nie muszą stać w korkach. Pomagają w tym wydzielone torowiska oraz coraz większa liczba buspasów. Wykorzystanie inteligentnego systemu zarządzania ruchem drogowym ITS pozwala dawać priorytet tramwajom i autobusom na newralgicznych skrzyżowaniach, dzięki czemu komunikacja miejska jest bardziej efektywna – dodaje.