W Dzień bez Samochodu, Miasto poinformowało o rewolucji w komunikacji miejskiej. Zaprezentowano pierwszy całkowicie zeroemisyjny autobus wodorowy w barwach poznańskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK). Na poznańskie ulice pierwszy model wyjedzie w sobotę, 23 września. To zaledwie początek, ponieważ planowanych jest łącznie 25 takich pojazdów.
Obchodzony Dzień bez Samochodu w Poznaniu stał się dniem przełomowym dla komunikacji miejskiej. Miasto pochwaliło się pierwszym autobusem wodorowym w flocie poznańskiego przewoźnika. Autobusy zeroemisyjne przyczynią się do poprawy jakości powietrza w mieście.
– To realne działania, dzięki którym powietrze w mieście staje się czystsze. Ten kierunek będziemy konsekwentnie kontynuować, bo zależy nam na tym, aby poznanianki i poznaniacy mogli w pełni korzystać z udogodnień i najnowszych technologii, poprawiających jakość życia w mieście – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Wodorowy autobus: technologia przyszłości?
Nowy autobus wodorowy wyróżnia się nie tylko zerowymi emisjami, ale również bardzo niskim poziomem hałasu i wibracji. Jego napęd opiera się na energii pochodzącej z wodoru, przekształcanej na prąd w ogniwie paliwowym. Jest to swoiste mobilne źródło energii, które czerpie paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu autobusu. Proces ten jest niezwykle czysty, generując jedynie wodę i ciepło jako produkty uboczne.
MPK Poznań zamówiło łącznie 25 autobusów wodorowych od Solaris Bus & Coach. Pojazdy te, zwane „wodorowcami”, wyposażono w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, co sprawia, że są wyjątkowo wydajne i przyjazne dla pasażerów.
Wodorowe pojazdy zastępują starsze autobusy
Zakończyły się już odbiory dwóch autobusów wodorowych. 23 września „wodorowiec” obsługiwać będzie linie: 152, 162, 166, 184). W kolejnych tygodniach liczba autobusów wodorowych i linii wzrośnie. Jednocześnie, starsze pojazdy spełniające niższe normy emisji spalin zostaną wycofane z ruchu. Cała flota zamówionych autobusów powinna zostać dostarczona do 15 grudnia.
– Dworce Rataje i Śródka będą tymi, na których będą pojawiać się najczęściej. Ale nie tylko. Autobusy z napędem wodorowym charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem, więc mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej – dodał Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
Zmiany w środku
Uwagę zwracają nie tylko innowacyjne rozwiązania napędowe autobusów wodorowych, ale także elementy wykończenia ich wnętrza. Miękkie siedzenia pasażerskie, wzór tapicerki nawiązujący do technologii wodorowej oraz drewnopodobna wykładzina podłogowa. Wnętrze „wodorowców” jest w pełni klimatyzowane. Co więcej, pasażerowie mogą korzystać z systemu informacji pasażerskiej, ładowarek urządzeń mobilnych oraz terminali umożliwiających zakup biletów przy pomocy płatności zbliżeniowej. Dla wygody podróżujących wprowadzono także tzw. kasowników dwusystemowych. Umożliwiają skasowanie zarówno biletu papierowego, jak i dokonanie operacji przy pomocy karty PEKA.
Oprócz udogodnień dla pasażerów, dbając o bezpieczeństwo podróży, autobusy wodorowe wyposażone są w zaawansowane systemy. System aktywnej kontroli bezpieczeństwa umożliwia wykrywanie obiektów, takich jak piesi, rowerzyści i inni uczestnicy ruchu drogowego znajdujący się w tzw. martwych strefach wokół pojazdu. Ponadto, w autobusach zastosowano nowoczesny, modułowy komputer pokładowy wyposażony w dotykowy wyświetlacz graficzny, co ułatwia obsługę pojazdu i zapewnia pełną kontrolę nad jego funkcjonalnością.
Zakup 25 autobusów Urbino 12 hydrogen był możliwy dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.