Poznań angażuje się w realizację projektu Specific, który ma zbadać, jak rowerowa mobilność może wspierać koncepcję 15-minutowego miasta, zwłaszcza w dzielnicach podmiejskich i o niskiej gęstości zaludnienia. W stolicy Wielkopolski główny nacisk położony będzie na rowery cargo, które służą do przewozu towarów, ale także i ludzi.
Czym jest 15-minutowe miasto?
15-minutowe miasto to koncepcja urbanistyczna, opracowana przez francuskiego urbanistę Carlosa Moreno. Zakłada, że najważniejsze usługi i potrzeby mieszkańców, takie jak praca, edukacja, zakupy i przyjemności, powinny być dostępne w odległości nie większej niż 15 minut spacerem lub rowerem od miejsca zamieszkania. Idea ta zyskuje na popularności na całym świecie. Jest ceniona szczególnie w kontekście tworzenia miast przyjaznych mieszkańcom, które umożliwiają łatwe i szybkie załatwianie codziennych spraw. Dzięki planowaniu urbanistycznemu w duchu tej koncepcji, mieszkańcy metropolii nie muszą pokonywać długich tras do szkoły czy do fryzjera, ponieważ wszystkie niezbędne do życia punkty znajdą w odległości maksymalnie 15 minut od siebie.
Poznań będzie 15-minutowym miastem przyjaznym rowerzystom?
W Poznaniu rozwijana jest infrastruktura sprzyjająca mobilności rowerowej i pieszej. Dzięki niej mieszkańcy mogą poruszać się po mieście bez konieczności korzystania z samochodów. Projekt Specific, realizowany przez Instytut Antropologii i Etnologii UAM pod przewodnictwem dr hab. Aleksandry Lis-Plesińskiej, ma zbadać, w jaki sposób rower może przyczynić się do realizacji koncepcji 15-minutowego miasta w podmiejskich dzielnicach oraz na obszarach o niskiej gęstości zaludnienia. Chociaż w centrach miast łatwiej zaspokoić codzienne potrzeby pieszo lub na rowerze, to właśnie na przedmieściach mieszka najwięcej osób. Zapewnienie im łatwego dostępu do najważniejszych usług to wyzwanie, które projekt Specific stara się rozwiązać.
Projekt Specific angażuje 15 partnerów, którzy przeprowadzą tzw. eksperymenty przejściowe w pięciu europejskich miastach: Bellinzonie (Szwajcaria), Bristolu (Wielka Brytania), Grazu (Austria), Maastricht (Holandia) oraz Poznaniu (Polska). Projekt ma pomóc zaprojektować i przetestować rozwiązania, które zwiększą atrakcyjność krótkich podróży rowerowych dla osób dojeżdżających do pracy, ale też np. kurierów dostarczających paczki czy posiłki.
Rowery cargo na pierwszym miejscu
W Poznaniu eksperyment skoncentruje się na rowerach cargo, czyli takich, które pozwalają na przewóz osób lub większych ładunków. W ramach projektu badacze z Instytutu Antropologii i Etnologii UAM, we współpracy z Urzędem Miasta Poznania oraz producentem rowerów cargo, firmą Hazay, zbadają potencjał wykorzystania tego środka transportu w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach działających na terenie miasta i powiatu poznańskiego.
Choć w ramach programu Specific Poznań skoncentruje się na rowerach cargo, to „Badanie Klimatu Rowerowego” będzie zbierać opinie o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Badanie będzie trwać do końca 2024 roku. Ankietę można wypełnić na stronie internetowej rowerowyklimat.pl.
Czytaj także: Zaatakował lekarzy z Indii i USA. Atakował również dzieci