Potężne zmiany w komunikacji miejskiej od dziś

W związku z otwarciem od 13 maja całej trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, a także przejazdu przez ulice Fredry, Mielżyńskiego i Św. Marcin, zmieni się układ wielu linii tramwajowych.

ulotka otwarcie PST i powrot tramwajow do centrum

W sobotę, 13 maja, od pierwszych porannych kursów tramwaje wrócą na trasy, po których nie jeździły od kilku miesięcy. Na PST wrócą wszystkie dotychczasowe linie, czyli 12, 14, 15 i 16. Trzy pierwsze kursować będą po swoich stałych trasach sprzed rozpoczęcia prac. Z kolei linią nr 16 będzie można dojechać przez ul Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego, gdzie zlokalizowany będzie tymczasowy przystanek, z którego “szesnastka” pojedzie z powrotem na Piątkowo. Przy Galerii MM z linii nr 16 będzie możliwość przesiadki na tramwaje linii nr 9 i 13 kursujące z przystanku Aleje Marcinkowskiego w kierunku Dębca i Starołęki.

Od 13 maja pasażerowie będą mieli do wyboru kilka linii tramwajowych jadących przez centrum. Korzystając z linii numer 7, 8 i 17 będzie można przejechać z mostu Teatralnego na drugą stronę Warty. „Siódemka”, której trasa liczyć będzie aż 17,7 kilometrów, przejedzie przez najważniejsze ronda w mieście – Solidarności, Śródka, Rataje, Starołęka i Jana Nowaka Jeziorańskiego, by dojechać na Ogrody. „Ósemka” wróci na swoją tradycyjną trasę z Miłostowa przez centrum, na Górczyn. Z kolei „siedemnastka” pojedzie z Ogrodów, przez Jeżyce, most Teatralny i rondo Śródka na Zawady.

Na północy Poznania z kolei, w związku z otwarciem trasy PST, zlikwidowana zostanie zastępcza linia nr T12. Zmieniony też zostanie przebieg linii numer 3, która będzie kursować z przystanku Błażeja przez Naramowice, Winogrady, most Teatralny, Kaponierę i Grunwaldzką do pętli Budziszyńska.

13 maja przestanie funkcjonować wahadłowa linia numer 98, zapewniająca dziś komunikację pomiędzy Śródką a placem Wielkopolskim. Między 4 a 12 maja linia ta będzie miała skróconą trasę – tramwaje będą kursowały wahadłowe pomiędzy przystankami Rondo Śródka i Małe Garbary. Kierowcy i piesi będą musieli zachować ostrożność w rejonie skrzyżowania, ponieważ, podobnie jak w zeszłym roku, tramwaje będą się poruszać po każdym torze w obie strony.

Skrócenie trasy wynika z konieczności likwidacji infrastruktury torowej na pl. Wielkopolskim, która obecnie umożliwia dojazd tramwaju w to miejsce. Demontaż zwrotnicy i przygotowanie techniczne torowiska jest konieczne, żeby umożliwić przejazd tramwajów trasą przez pl. Wielkopolski po otwarciu tras w centrum.

Autobusy linii nr 163 wrócą na trasę do Dworca Garbary, a linii nr 183 na ulicę Hlonda. Na linii nr 176 zlikwidowane zostaną kursy do ulicy Serbskiej. Ponadto nastąpi korekta przebiegu nocnych linii nr 212, 222, 213, 223, 214, 224 i 215 w rejonie mostu Teatralnego.


Linia nr 1
 – bez zmian

JUNIKOWO – Grunwaldzka – Reymonta – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO

Linia nr 2 – bez zmian

OGRODY – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Święty Marcin – Towarowa – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC PKM

Linia nr 3 – zmiana trasy

BŁAŻEJA – Praw Kobiet – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA

Linia nr 4 – zawieszona

Linia nr 5 – bez zmian

UNII LUBELSKIEJ – Unii Lubelskiej – Hetmańska – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi – Głogowska – GÓRCZYN PKM

Linia nr 6 – trasa bez zmian (Miłostowo – Junikowo), powrót do normalnej częstotliwości na fragmencie trasy z Miłostowa do Budziszyńskiej

MIŁOSTOWO – Warszawska – Jana Pawła II – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 7 – zmiana trasy

OGRODY – Dąbrowskiego – Przybyszewskiego – Reymonta – Hetmańska – Zamenhofa – Jana Pawła II – Estkowskiego – Wolnica – 23 Lutego – Mielżyńskiego – Fredry – Roosevelta – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – POŁABSKA

Linia nr 8 – zmiana trasy, powrót na trasę z Górczyna do Miłostowa

MIŁOSTOWO – Rondo Śródka – Pl. Wielkopolski – Fredry – Roosevelta – Głogowska – GÓRCZYN PKM

Linia nr 9 – bez zmian

DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Aleje Marcinkowskiego – ALEJE MARCINKOWSKIEGO

Linia nr 10 – bez zmian

BŁAŻEJA – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC PKM

Linia nr 11 – bez zmian

PIĄTKOWSKA – Bronowa – Witosa – os. Winiary – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – al. Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – Unii Lubelskiej – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 12 – zmiana trasy, powrót na stałą trasę przez PST

OS. SOBIESKIEGO – PST – Most Teatralny – dolne PST – Rondo Kaponiera – Dworzec Zachodni – Głogowska – Poznań Główny – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje – Zamenhofa – Rondo Starołęka – Starołęka PKM

Linia nr 13 – bez zmian

ALEJE MARCINKOWSKIEGO – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – Jana Pawła II – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM

Linia nr 14 – zmiana trasy, powrót na stałą trasę przez PST

OS. SOBIESKIEGO – PST – Most Teatralny – dolne PST – Rondo Kaponiera – Głogowska – Górczyn PKM

Linia nr 15 – zmiana trasy, powrót na stałą trasę przez PST

OS. SOBIESKIEGO – PST – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA

Linia nr 16 – zmiana trasy, powrót na trasę przez PST

OS. SOBIESKIEGO – PST – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – ALEJE MARCINKOWSKIEGO (tymczasowy przystanek przy ul. Piekary)

Linia nr 17 – powrót linii

OGRODY – Dąbrowskiego – Fredry – Mielżyńskiego – 23 Lutego – Wolnica – Małe Garbary – Estkowskiego – Podwale – ZAWADY

Linia nr 18 – bez zmian

OGRODY – Roosevelta – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Zamenhofa – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO

Linia nr 98 – likwidacja

Trasy linii nocnych od nocy z 13 (sobota) na 14 (niedziela) maja

Linia nr 201 – powrót linii w noce weekendowe (z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę)

OS. SOBIESKIEGO – Trasa PST – Roosevelta – Fredry – Mielżyńskiego – pl. Ratajskiego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego – Podwale – ZAWADY

Linie nr 212 i 222

SZWAJCARSKA SZPITAL/MOGILEŃSKA – … – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – al. Niepodległości – Fredry – Roosevelta – Bukowska – … – KACZA/PORT LOTNICZY ŁAWICA

Linia nr 231

RONDO ŚRÓDKA – Jana Pawła II – Krzywoustego – Jantar – Brneńska – Milczańska – Inflancka – Piaśnicka – Chartowo – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ

Na odcinku Rondo Śródka – Rondo Kaponiera w noce poza weekendem korzystać będzie można z linii nr 213 i 223. W noce weekendowe w rejon Kaponiery dojedziemy nocnym tramwajem nr 201.

Zmiany w funkcjonowaniu przystanków (dotyczy także linii dziennych):

  • Armii Poznań – przywrócenie statusu przystanku „na żądanie”,
  • likwidacja tymczasowych przystanków Pl. Wielkopolski na ul. Solnej/Wolnica,
  • likwidacja tymczasowych przystanków Os. Sobieskiego na ul. Smoleńskiej i Szeligowskiego,
  • zmiana statusu przystanków Szeligowskiego na „na żądanie”,
  • przystanek Libelta –  zawieszenie funkcjonowania

Uwaga! Tramwajowa linia nocna nr 201 kursować będzie w noce weekendowe tj. z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę. Na rondzie Śródka będzie skomunikowana z autobusową linią nocną nr 231, na której autobusy kursować będą we wszystkie dni tygodnia na trasie RONDO ŚRÓDKA – Rondo Rataje – Os. Czecha – UNII LUBELSKIEJ.

Jan Józefowski
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl