Radni zauważyli, że zatrzymujące się autobusy blokują ruch osobówek i podkreślili, że w szczytowych momentach kursują one co 3 minuty. Zaproponowali więc, by przystanki przesunąć w taki sposób, aby auta mogły swobodnie przejechać obok. Przy takim założeniu pasażerowie wysiadaliby jednak na trawnik.
Rada Osiedla Piątkowo złożyła wniosek o przeniesienie tymczasowych przystanków autobusowych Lechicka/Poznań Plaza. Zarząd Transportu miejskiego umieścił je tam w ramach linii autobusowej “za tramwaj” T12. Zapewniają one transport na czas remontu trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Problem radni zauważyli jednak w tym, że autobusy zatrzymujące się na tymczasowych przystankach, blokują ruch dla samochodów osobowych. Dlatego też zaproponowali, aby przystanek w kierunku północnym przenieść dalej na północ, a południowy – dalej na południe. W ten sposób autobusy zatrzymywałyby się na dodatkowym pasie i umożliwiły przejazd osobówkom.
Radni zauważyli, że obecna lokalizacja przystanków powoduje duże korki na ulicy Księcia Mieszka I. W dodatku autobusy jeżdżą tam teraz co 3 minuty w szczycie. Problem jednak w tym, że lokalizacje zaproponowane przez radnych, zmuszałyby mieszkańców do wysiadania z autobusów na trawnik.
Byłoby to szkodliwe dla rosnącej tam zieleni, ale przede wszystkim niewygodne dla pasażerów. Musieliby oni przejść dodatkowe metry, żeby dostać się do autobusu. Bardzo utrudnione byłoby również korzystanie z przystanku dla osób z ograniczeniami w poruszaniu się. Brak tam utwardzonej nawierzchni.
ZTM odpowiedział radnym, że obecne rozwiązanie zapewnia optymalne warunki zarówno dla kierowców, jak i pasażerów. Ponadto przystanek na początku sierpnia zmienił swój status na “na żądanie”.
Analiza zatrzymań pojazdów wykazała, że ok. 14% przejazdów odbywa się bez zatrzymania, tzn. autobus przejeżdża ten odcinek płynnie. Średni czas postoju dla kursów, podczas których autobusy zatrzymywały się, wynosi ok. 16,5 sekundy. – odpowiedział ZTM.
Warto dodać, że autobusem miejskim w jednej chwili może przemieszczać się nawet 88 osób. Jednocześnie ma on 18 metrów długości. Średnio w osobówce na polskich drogach znajduje się 1,3 osoby. Gdyby więc wszystkich pasażerów autobusu rozlokować w samochodach osobowych, zajęłyby one łącznie 272 metry, przy założeniu, że stoją zderzak w zderzak.