Doskonały projekt architektoniczny z charakterystyczną rzeźbą kinetyczną, profesjonalna realizacja i przyjazne środowisku rozwiązania – tak w skrócie można opisać Polski Pawilon, na kończącym się 31 marca, Expo Dubai 2020.
Polska ekspozycja otrzymała nagrodę dla najlepszego dużego pawilonu w konkursie EXHIBITOR Magazine’s Expo 2020 i tytuł najpiękniejszego pawilonu przyznany przez „The National”. 30 marca do tych nagród dołączył srebrny medal w prestiżowym konkursie Dubai Official Participant Awards w kategorii „Exhibition Design Self-built pavilions”, organizowanym przez Bureau International des Expositions, organizację odpowiedzialną za wybór krajów-gospodarzy przyszłych Expo.
Za budowę pawilonu będącego wizytówka Polski na wystawie światowej odpowiadało konsorcjum Grupy MTP i FM Aldentro.
– Deszcz nagród to potwierdzenie, że współpraca pomiędzy różnymi podmiotami zaangażowanymi w budowę Polskiego Pawilonu była wzorowa. Dziękujemy inwestorowi generalnemu – Polskiej Agencji Inwestycji I Handlu za zaufanie, a Pracowni Architektonicznej WXCA – za wspaniały projekt – mówi Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP.
Pawilon Polski z drewnianą fasadą oraz rzeźbą kinetyczną, symbolizującą stado ptaków to jeden z najbardziej charakterystycznych i popularnych budynków Expo. Unikalna elewacja została zaprojektowana, wykonana oraz zamontowana przez ekspertów z firmy Veki. Przez sześć miesięcy prezentację Polski odwiedziło ponad milion gości.
Budowa Polskiego pawilonu rozpoczęła się grudniu 2019 roku. Było w nią zaangażowanych 30 polskich pracowników – specjalistów od drewna, montażystów, stolarzy oraz zespół koordynujący, a także około 200 lokalnych inżynierów, brygadzistów i pracowników lokalnego wykonawcy.
– Jednym z większych wyzwań było przystosowanie do gorącego, wilgotnego i wietrznego klimatu Dubaju. Podczas budowy, różnica temperatur pomiędzy zimową Polską, a ZEA wynosiła momentami prawie 40 stopni. Latem termometry wskazywały rekordowe wyniki, a temperatura dochodziła nawet do 50 stopni C. Fachowcy wykonujący pracę fizyczną musieli w krótkim czasie przystosować organizmu do aktywności w takich warunkach – tłumaczy Tomasz Kobierski.
Wyzwaniem był transport wszystkich materiałów budowlanych oraz wyposażenia wnętrz do ZEA. Z Polski wysłano aż 53 transporty, głównie drogą morską. Materiały budowlane zajmowały aż 20 kontenerów. Część elementów niezbędnych do budowy i wyposażenia pawilonu była transportowane drogą powietrzną – w samolotach typu cargo, a nawet w jednostkach pasażerskich. Drzwi do pawilonu przyleciały do Dubaju rejsowym lotem Emirates B777