Pociągi mają być napędzane wodorem

Branża kolejowa przyspiesza prace nad wykorzystaniem technologii wodorowych. Pierwsze pociągi już jeżdżą za granicą, na polskich torach mają się pojawić za kilka lat. Umowę o współpracy przy wykorzystaniu wodoru jako paliwo, podpisała właśnie PGE Energetyka Kolejowa S.A. i Sieci Badawczej Łukasiewicz z Poznania.

WODÓR A DEKARBONIZACJA

Ta współpraca ma umożliwić modernizację pociągu WM-15A, obejmującą m.in. wprowadzenie elementów wodorowego układu zasilania. Wodór do napędzania tak zmodernizowanego pociągu  dostarczać będzie PGE Energetyka Kolejowa. 

 – Współpraca z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym to  działanie w kierunku dekarbonizacji transportu kolejowego i rozwoju kolei opartej o odnawialne źródła energii – mówi Sylwester Szczensnowicz, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa S.A. Zdobyte w projekcie doświadczenia PGE Energetyka Kolejowa będzie chciała  wykorzystać w dalszym rozwoju projektów kolejowych stacji wodorowych w Polsce – dodaje Sylwester Szczensnowicz. 

PROJEKTY DOTYCZĄCE NAPĘDU WODOROWEGO

– W Centrum Pojazdów Szynowych prowadzimy liczne projekty badawczo-rozwojowe, w tym
w obszarze napędu wodorowego, ale nie tylko. Potrzeby rynku ewoluują dziś w stronę
wykorzystania w kolejnictwie sztucznej inteligencji czy optymalizacji procesów logistycznych
– mówi dr hab. Arkadiusz Kawa.

PGE Energetyka Kolejowa testowała już instalację wytwarzania wodoru w ramach projektu realizowanego przy Podstacji Trakcyjnej Garbce. Spółka chce być dostawcą różnego rodzaju mediów dla zasilania polskiej kolei – obecnie jest to zielona energia z sieci trakcyjnej czy ze stacji ładowania dla pociągów bateryjnych, ale docelowo ma to być zielony wodór.

Czytaj także: Andżelika Borys Honorową Obywatelką Poznania. Łukaszenka represjonował ją latami

Bartłomiej Najtkowski
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl