Pakiet Dla Mobilności, czyli mniej miejsca dla samochodów na ulicach

Miasto Poznań przedstawiło Pakiet Dla Mobilności. Wynika z niego, że kierowcy aut stracą np.: jeden pas ruchu na moście Królowej Jadwigi. Zyskają za rowerzyści i piesi. Planowane jest uspokajanie i uporządkowanie ruchu na ulicach Łazarza, Wildy, Starego Miasta i Śródki. 

Podczas rządowych restrykcji ruch samochodów spadł w Poznaniu średnio o ok. 37 procent. Dla urzędników ideałem byłoby, gdyby taki stan utrzymał się również po zniesieniu ograniczeń. Jednak ze względu na ograniczenia w podróżowaniu komunikacją miejską, wielu poznaniaków może przesiąść się do samochodów. Miasto tego nie chce. Dlatego stawia na rowery i ruch pieszych.

– Chcemy zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego, jazdy na rowerze i poruszania się pieszo. Każdy osoba, która wybierze któryś z tych sposobów przemieszczania się to często jedno auto na ulicach mniej. Potrzeba więc szerokich chodników, żeby piesi mogli zachować dystans, sprawny system dróg rowerowych i udogodnienia dla transportu zbiorowego – mówi Mariusz Wiśniewski zastępca prezydenta Poznania.

W ramach pilotażowego programu „ulic przyszkolnych” planuje się wprowadzenie zakazu wjazdu w okolice szkół w godzinach przed rozpoczęciem lekcji.

Aby ułatwić życia pieszym planowane jest uspokajanie i uporządkowanie ruchu na ulicach Łazarza, Wildy, Starego Miasta i Śródki. Stracą na tym kierowcy, bo urzędnicy nie ukrywają, że szukając niedostępnej do tej pory dla pieszych przestrzeni mogą sięgnąć po miejsca parkingowe, a nawet jezdnię.

Ułatwiony zostanie ruch rowerowy z Rataj do centrum w związku z przebudową ronda Rataje. Na moście Królowej Jadwigi, na czas przebudowy ronda Rataje, powstaną wydzielone pasy rowerowe. Zapewniona zostanie ciągłość ruchu rowerowego wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do wysokości ul. Łąkowej.

Na Starym Mieście do końca roku uruchomiona zostanie brakująca część Rowerowej Obwodnicy Centrum na ul. Kościuszki i Krakowskiej.

Do końca 2020 r. zostanie zakończona trwająca budowa drogi rowerowej na ul. Dolna Wilda (odc. Żelazka – Półwiejska). Na jednokierunkowych ulicach Wildy pojawią się kontraruchy – w związku z wprowadzeniem Strefy Płatnego Parkowania.

Na wschodnich Jeżycach, powstanie dla rowerów brakujący odcinek kontraruchu na ul. Sienkiewicza. W północnej części Jeżyc rowerowe zmiany pojawią się na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej (kontrapasy i kontraruch).

Mieszkańcy Łazarza będą mogli korzystać z pasów rowerowych na ul. Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego) oraz kontraruchów i kontrapasów na jednokierunkowych ulicach wprowadzanych wraz ze Strefą Płatnego Parkowania.

fot. plan zmian/źródło : UMP

Powstanie także nowa trasa rowerowa po ulicach z uspokojonym ruchem, umożliwiająca dojazd z Łazarza i Wildy do centrum, po ul. Składowej, Towarowej i Taylora. Zostanie to osiągnięte dzięki wprowadzeniu kontrapasa na ul. Taylora i rowerowemu połączeniu ulic Składowej i Taylora po obu stronach Al. Niepodległości. Trasa ułatwi też dojazd z centrum do dworca PKP/PKS.

Artur Adamczak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl