Agencja oferowała na różne pakiety, na przykład 100 pozytywnych opinii za 1200 złotych. Wpływały one na ocenę firmy i oferowanych usług w internecie. Klienci mogli więc zostać oszukani.
OSZUKANE RECENZJE
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny ustalił, że poznańska Agencja City Damian Trzciński oszukiwała konsumentów. Przedsiębiorcy mogli w niej kupować pozytywne opinie w Google, co do renomy, jakości usług czy oferowanych produktów. Pozytywne komentarze były umieszczane bez ich testowania. Z oferty mógł skorzystać każdy i zamówić określoną liczbę recenzji. Jedna z dostępnych opcji to 100 opinii za 1200 złotych.
NIEUCZCIWA KONKURENCJA
Co więcej, kupujący miał wpływ na treść publikowanych recenzji. Takie manipulacje wyraźnie wpływają na ocenę produktu i firmy, a przez to konkurencja na rynku nie jest uczciwa. Tracą na tym zarówno firmy, jak i klienci. Wcześniej Tomasz Chróstny za podobne praktyki ukarał krakowską spółkę sankcją w wysokości 70 tysięcy złotych.
Reputacja przedsiębiorców powinna wynikać z rzetelnych informacji i rzeczywistych doświadczeń konsumentów. Fałszywe opinie wprowadzają konsumentów w błąd – zwłaszcza te, które sprawiają wrażenie autentycznych i sporządzonych przez klientów, którzy faktycznie skorzystali z usług danego przedsiębiorcy. – skomentował Tomasz Chróstny.
JEST KARA
Teraz w wyniku postępowania, które trwa już od sierpnia 2022 roku, prezes UOKiK nałożył na poznańską agencję karę w wysokości 40 tysięcy złotych. Co więcej, właściciel firmy musi poinformować o wydanej decyzji w wykorzystywanych przez siebie serwisach. Jednocześnie za podobne praktyki rzeszowskiej firmie grozi kara w wysokości do 10 procent obrotu.