Tramwaje Siemens Combino przewożą poznańskich pasażerów od 2003 r. Ze względu na lata użytkowania pojazdy wymagają naprawy – prace właśnie trwają. Pierwszy z naprawionych właśnie powrócił na torowisko.
KONIECZNA NAPRAWA
Przy pojazdach konieczna jest naprawa główna, czyli przegląd elementów konstrukcji, wszystkich zamontowanych urządzeń, podzespołów, instalacji i wyposażenia. W razie konieczności, może dojść do naprawy, modernizacji, czy wymiany. MPK Poznań posiada czternaście tramwajów Siemens Combino, przy których trwają prace naprawcze – mają się one zakończyć do końca 2024 r. W związku z wygranym przetargiem, przeprowadza je firma Saatz.
ZMIANA NA LEPSZE
Pierwszy naprawionym tramwaj Cambino już przewozi pasażerów. Wagon przeszedł dokładny przegląd, podczas którego wymieniono oraz odnowiono poszczególne elementy, takie jak układy elektryczne, sterowania i napędowe. W pojeździe zainstalowano oświetlenie LED, oraz nałożono nową powłokę lakierniczą – jest więcej czerni, choć nadal przeważa kolor zielony. Wewnątrz tramwaju wymieniono wykładzinę podłogową, odnowiono fotele pasażerskie, panele ścienne i poręcze. Zamontowano także dodatkowe monitory informacyjne oraz wymieniono przyciski otwierania drzwi.
Jeśli chodzi o kabinę motorniczego, to dodano nowy fotel, a pulpit wyposażono w nową aparaturę sterującą. Dodane zostały nowe ekrany komputera pokładowego oraz wymieniony został sterownik systemu informacji pasażerskiej (SIP), PEKA i ITS (inteligentnego sterowania ruchem).
KONIEC PRAC
Według zapewnień MPK Poznań, naprawy wszystkich pojazdów powinny zakończyć do końca 2024 r. Obecnie trwają prace nad dwoma kolejnymi wagonami, które przekazano już firmie Saatz. Jak mówią przedstawiciele MPK Poznań, reparacja tramwajów Siemens Combino ma przyczynić się do bezpieczniejszej jazdy, oraz zwiększenia komfortu podróży.
Prace przy kolejnych tramwajach Siemens Combino będą prowadzone sukcesywnie – obecnie wykonawcy przekazano dwa kolejne wagony, a następny jest przygotowywany do przekazania. Na jednym z pojazdów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne – pozyskana dzięki nim energia wspomagać będzie zasilanie systemów pokładowych zasilanych instalacji 24 V. To jednak rozwiązanie testowe, którego realizacji podjęły się (bez dodatkowych kosztów po stronie MPK Poznań) firmy Enika oraz Saatz. – podaje MPK Poznań.