Montaż ostatniego elementu konstrukcji mostu łączącego Chwaliszewo i Ostrów Tumski zakończył kolejny etap budowy mostów Berdychowskich. Oba przęsła od dziś są już kompletne. Jakie będą następne kroki?
Prace przy budowie mostów Berdychowskich nie zwalniają tempa. Skompletowanie obu przęseł to ważny moment, który w dodatku oznacza gotowość do podjęcia kolejnych działań.
Mniej widoczne, niemniej ważne
– Przyszedł czas na zespawanie ostatnich elementów konstrukcji obu mostów. Wykonawca będzie też musiał oczyścić powierzchnię ze zbędnych już uchwytów, które były jednak potrzebne podczas montażu. Wykona też odwodnienia mostów. Wywieziony zostanie umieszczony na Ostrowie Tumskim dźwig, zdemontowane zostają też platformy, na których stał. Prace, które są teraz przed nami nie będą już tak widoczne jak do tej pory, są jednak czasochłonne i, co istotne, bardzo ważne dla całości prac – powiedział Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Niebawem będzie można także zlikwidować podpór w nurcie Warty, utworzony na potrzeby budowy. Projekt mostów Berdychowskich zakłada, że będą one miały lekką formę i opierać się będą jedynie na przyczółkach. Dzięki temu konstrukcja nie zasłoni widoków na katedrę, Ostrów Tumski, most św. Rocha czy Politechnikę Poznańską.
– Styl, jaki zaproponowaliśmy dla obu części mostu, jest mocno minimalistyczny, wyrazisty w formie i oszczędny w detalu. Chcieliśmy, by ekspresyjne linie łuków nawiązywały do istniejących i rozpoznawalnych konstrukcji mostów św. Rocha oraz Biskupa Jordana. Dzięki temu dobrze wpiszą się w strukturę miasta – wyjaśniają projektanci: Błażej Szurkowski, Maciej Sokolnicki i Adam Turczyn z ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego. – Wybrzuszenie mostów, które występuje w ich środkowej części, ma funkcjonalne uzasadnienie. Stworzy rekreacyjną przestrzeń, a jednocześnie wpłynie na odbiór wizualny, ponieważ optycznie wydłuży most – dodają.
Mosty Berdychowskie połączą rejon Politechniki Poznańskiej z południową częścią Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią Poznania w rejonie Chwaliszewa. Konstrukcja uzupełni infrastrukturę rowerową po obu stronach rzeki.
Zgodnie z planem prace zakończą się wiosną 2025 roku.
Czytaj też: Pomalują ratusz. Będzie też dojenie krowy i pokaz mody