Miał być przetarg na przebudowę obwodnicy kolejowej Poznania. Pieniędzy jednak nie ma

Po obwodnicy towarowej Poznania miały jeździć pociągi pasażerskie. Modernizacja ułatwiłaby, między innymi mieszkańcom Piątkowa, dojazd do centrum koleją. Jednak PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. unieważniły postępowanie przetargowe. Nie ma dofinansowania. 

Dziś po obwodnicy kolejowej Poznania jeżdżą tylko pociągi towarowe. Władze miasta wraz z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi chciały ją dostosować do kursowania pociągów pasażerskich i zbudować dodatkowe stacje. Modernizacja torowiska miała docelowo doprowadzić do powstania siedmiu nowych przystanków kolejowych. Pociąg przejeżdżałby przez: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobyle Pole oraz Poznań Franowo. Nowe stacje byłyby częścią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Nie ma dofinansowania

Inwestycja przewidziana był pierwotnie na kwotę 1.9 miliarda złotych. W rzeczywistości okazała się droższa o prawie 600 milionów złotych, a dodatkowo pojawiły się problemy z finansowaniem projektu. PKP unieważniło postępowanie przetargowe, ponieważ projekt nie otrzymał dofinansowania CEF 2021-2027 w ramach I naboru.

Kolejny konkurs

Pomimo braku środków jeszcze nie wszystko stracone. Kolejarze będą ubiegać się o o dofinansowanie w kolejnym konkursie unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. II konkurs ma odbyć się na na przełomie września/października 2022 r., z przewidywanym terminem na złożenie aplikacji grudzień 2022 r./styczeń 2023 r.

Obecnie nie ma możliwości finansowania inwestycji ze środków własnych, jak również pozyskania środków na jego sfinansowanie z innych źródeł – informuje PKP.

 

Marianna Anders
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl