Sprzedawcy nie będą mogli już sztucznie zawyżać cen przed promocją. Zmieniają się także zasady reklamowania produktów, wydłuży się czas zwrotu w przypadku rzeczy używanych. Łatwiej będzie również walczyć z podwójną jakością produktów w różnych krajach.
NOWE REGULACJE
Od 1 stycznia 2023 roku w życie weszło wiele ważnych dla konsumentów regulacji. Z inicjatywy prezesa UOKiK wprowadzone zostały przepisy, które ułatwią walkę z takimi zjawiskami, jak na przykład fikcyjne promocje czy podwójna jakość produktów. Zmieniają się również zasady reklamowania produktów nowych i używanych.
KONIEC Z OSZUSTWAMI NA PROMOCJE
Każdy sklep, który ogłasza promocję lub wyprzedaż będzie zobowiązany, by oprócz aktualnej ceny produktu pokazać także najniższą z ostatnich 30 dni. Nie będzie więc możliwe sztuczne zawyżanie cen przed obniżkami. W przypadku szybko psujących się produktów sprzedawca musi uwidocznić cenę sprzed i po promocji.
NIE BĘDZIE RĘKOJMI
W przypadku reklamacji zmieni się nazewnictwo. Zamiast rękojmi będziemy mieć “odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. Kupujący w pierwszej kolejności będzie mógł zarządzać naprawy lub wymiany towaru, a dopiero później możliwy będzie zwrot pieniędzy. Konsument będzie miał 2 lata na udowodnienie, że produkt był niezgodny z opisem już w momencie zakupu. Co więcej, sprzedawca będzie odpowiadał za wady przez 2 lata, nawet w przypadku rzeczy używanych.
PODWÓJNA JAKOŚĆ
Przedsiębiorcy nie będą mogli także oferować produktów jako identycznych, jak te sprzedawane w innych krajach Unii Europejskiej, jeśli będą się one różnić składem. Będą musiały być one tej samej jakości. W przeciwnym razie sprzedawca będzie musiał poinformować o tym konsumenta.