Wielkopolska rozbuduje swoją sieć połączeń autobusowych dzięki niemal 64 mln zł rządowego wsparcia. 6 lutego wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk wręczyła umowy 24 z 91 samorządom, które otrzymają dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2025 rok.
Na 2025 rok Wielkopolska otrzyma ponad 55 mln zł na rozwój publicznych przewozów autobusowych. Nabór wniosków, ogłoszony przez wojewodę Agatę Sobczyk 2 grudnia 2024 roku, spotkał się z ogromnym zainteresowaniem – wpłynęło 95 zgłoszeń.
Dzięki staraniom wojewody minister infrastruktury dwukrotnie zwiększył pulę środków dla regionu:
- 15 stycznia 2025 roku o 4,2 mln zł,
- 22 stycznia 2025 roku o kolejne 4 mln zł.
Ostatecznie zatwierdzony budżet dla Wielkopolski wynosi blisko 64 mln zł. Dofinansowanie obejmie wszystkie 91 wniosków, które spełniły formalne kryteria naboru.
– Walka z wykluczeniem komunikacyjnym jest bardzo ważnym elementem budowania zrównoważonego i inkluzywnego społeczeństwa. To istotne, zwłaszcza z perspektywy mieszkanek i mieszkańców mniejszych miejscowości. Nowe linie komunikacyjne, które powstają dzięki środkom z Funduszu, dadzą im możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkoły czy też placówek zdrowia – podkreśla wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk.
W ramach zawartych na 2025 rok umów przewozy mają być realizowane łącznie na 1 071 liniach autobusowych. Łączna długość ich tras to 40 888,77 km.
Nie Poznań, a mniejsze miejscowości
Poznań nie zalicza się do miejscowości, wokół których rozwijane będą sieci połączeń autobusowych. Poznaniacy nie muszą jednak martwić się z tego powodu – oznacza to bowiem, że miastu Poznań i powiatowi poznańskiemu nie grozi wykluczenie komunikacyjne. Dofinansowaniem objęte będą m.in. gminy: Kłecko, Kiszkowo, Powidz, miasto i gm. Ostrzeszów, Ślesin, Rawicz, Wolsztyn, Zagórów i inne. Dofinansowanie otrzymają też powiaty: gostyński, kępiński, kaliski, kolski, koniński, słupecki i złotowski. Pieniądze na rozwój w kwocie aż 9 686 272,80 zł otrzyma też Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny”.
Czytaj także: Prezes MPK: Używane tramwaje z Bonn mogą zastąpić Tatry