Powraca temat Dworca Głównego w Poznaniu, a dokładniej jego przebudowy i relokacji. Podczas zorganizowanej dziś konferencji prasowej poseł Bartłomiej Wróblewski podniósł kwestie, na które wciąż brak odpowiedzi.
O przebudowie dworca pisaliśmy ostatnio na naszym portalu w pierwszej połowie września, po posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Aglomeracji Poznańskiej. Teraz do sprawy ustaleń ze spotkania wraca poseł Bartłomiej Wróblewski, który zadaje pytania, na które nie otrzymał odpowiedzi.
Co z placem Dworcowym?
Wróblewski zaznacza, że podczas spotkania 9 września nie została dokładnie określona liczba znajdujących się obecnie na Dworcu Głównym w Poznaniu peronów i krawędzi torowych. Jak twierdzi, na spotkaniu padały liczby od 13 do 16. Co za tym idzie, chce poznać dokładne liczby i uzyskać od Ministerstwa Infrastruktury odpowiedź, o ile krawędzi będzie trzeba tę liczbę powiększyć. Jak zaznacza poseł, zwiększenie liczby peronów i krawędzi sprawi, że plac Dworcowy zostanie mocno zwężony. W związku z tym nie będzie możliwy tam ruch autobusowy, co mocno zmieni funkcjonalność tej przestrzeni.
Przyszłość Avenidy
Wróblewski poruszył także kwestię Centrum Handlowego Avenida i połączonego z nim dworca. Zaznaczył, że obecnie budynek jest uważany za niefunkcjonalny, a dodatkowo ogranicza możliwość dodania na dworcu kolejnych peronów i przeprowadzenia osi komunikacyjnych między Dworcem Zachodnim a Wildą.
– Biorąc pod uwagę, że wartość Avenidy będzie spadała, a koszty budowy nowego dworca będą rosły, może warto zastanowić się nad przyszłością Avenidy? Gdyby zniknęła z zajmowanego aktualnie miejsca, nie trzeba by było planować ograniczania ruchu na placu Dworcowym. Poznaniacy są już do niego przyzwyczajeni – powiedział Wróblewski.
Gdzie ma stanąć nowy dworzec?
Wróblewski podniósł także kwestię usytuowania nowego dworca. Zaznaczył, że zmiana lokalizacji rozwiąże część problemów, ale wygeneruje inne. Gdyby został on ulokowany na platformie przylegającej do Mostu Dworcowego, ale w innym miejscu niż obecnie, zerwane zostałoby połączenie między Dworcem Zachodnim a Dworcem Głównym. Poseł dodał, że zmiana umieszczenia budynku dworca miałaby jego zdaniem sens w przypadku, gdy wyburzona zostałaby Avenida.
Podnosząc głośno swoje wątpliwości Bartłomiej Wróblewski dodał, że liczy, że uzyska odpowiedzi na zadane pytania od ministra Piotra Malepszaka.
Szacowane koszty budowy nowego dworca w Poznaniu mają wynieść od 5 do 8 mln zł.
Czytaj także: Fałszywe tablice nie zmyliły policji. Złodziej auta z Niemiec zatrzymany