Dwa nowe pociągi 36WEhd zasiliły tabor Kolei Wielkopolskich. Na trasy wyjdą 22 grudnia. Będą wozić pasażerów na trasie Poznań – Gołańcz i Poznań – Wolsztyn.
Fabrycznie nowe, 3-członowe, spalinowe składy przyjechały do Poznania z Nowego Sącza. Zaczną one jeździć od 22 grudnia na dwóch trasach, gdzie zastąpią składy 2-członowe. To może oznaczać zmniejszenie tłoku na trasach Poznań – Wolsztyn i Poznań _ Gołańcz.
– Nowy pojazd to nowa oferta dla pasażera. Z prawa opcji, dzięki któremu do czterech już posiadanych jednostek, dokupiliśmy kolejne dwie, postanowiliśmy skorzystać 20 października 2021. Dzięki współpracy z inżynierami i wykonawcą, zostały one dostarczone 223 dni wcześniej, niż to było planowane – mów Marek Nitkowski, prezes Kolei Wielkopolskich.
Wszystko wskazuje na to, że to ostatnie spalinówki jakie weszły do taboru Kolei Wielkopolskich.
Zostały one zakupione bezpośrednio przez Koleje Wielkopolskie, z 85 proc. dofinansowaniem unijnym. To są już ostatnie pociągi spalinowe przez nas zakupione. Kolejne, ze względu na wymagania dotyczące bezemisyjności, prawdopodobnie będą musiały być bateryjne albo wodorowe – mówi wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.
Nowe pociągi są w stanie zabrać na pokład 330 pasażerów. 160 to stałe miejsca siedzące, a 10 miejsca rozkładane. 36WEhd kosztowały 47,5 mln złotych. Unijne dofinansowanie wyniosło 32,8 mln złotych.