W trakcie trwającej modernizacji ulic w okolicach placu Wolności i Okrąglaka zostaną przebudowane torowiska tramwajowe, jezdnie, chodniki i infrastruktura podziemna. Na obszarze objętym inwestycją, będącą dopełnieniem prowadzonych w śródmieściu procesów rewitalizacyjnych i kontynuacją dofinansowanego ze środków unijnych Programu Centrum, przybędzie również zieleni. Wszystko po to, by przywrócić tej przestrzeni tradycyjne funkcje, m.in. poprzez ograniczenie ruchu samochodowego na rzecz pieszego, rowerowego oraz transportu publicznego.
Przebudowa obejmie torowiska tramwajowe w tym rejonie, a także jezdnie i chodniki południowej drogi pl. Wolności oraz ulic 27 Grudnia, Ratajczaka, Kantaka i Gwarnej. Zmodernizowana zostanie sieć uzbrojenia podziemnego, a ulice pokryje nowa nawierzchnia.
Nowoczesne torowisko zostanie ułożone w miejsce starego, zdemontowanego już na ul. Gwarnej. Nowe tory wzdłuż placu Wolności zostaną zamontowane na północ w stosunku do obecnie istniejących, w związku z czym więcej przestrzeni otrzymają piesi i rowerzyści. Po południowej stronie torowiska będą mieli do dyspozycji pas o łącznej szerokości 14 metrów.
Na przebudowanych fragmentach ulic powstanie strefa zamieszkania, czyli przestrzeń wspólna, łącząca funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców, gdzie pieszy ma zawsze pierwszeństwo przed innymi pojazdami. Zastosowanie niskich krawężników, pasów linii naprowadzających, faktur ostrzegawczych dla osób z dysfunkcją wzroku ułatwi poruszanie się po zmodernizowanym terenie osobom z niepełnosprawnościami. Powstaną również dedykowane im koperty postojowe. W ramach inwestycji przewidziana jest także m.in. modernizacja oświetlenia ulicznego oraz montaż monitoringu miejskiego.
Zmiany czekają również korzystających z tramwajów. Przystanek tramwajowy istniejący dotąd przy Arkadii będzie przeniesiony na zachodnią stronę skrzyżowania ulic Ratajczaka i 27 Grudnia.
– Skrzyżowanie przy Arkadii zmieni się w taki sposób, by docelowo tramwaj z planowanej trasy w ul. Ratajczaka mógł skręcić w ul. 27 Grudnia. Do tej trasy tramwajowej dostosowane zostanie również skrzyżowanie ul. Ratajczaka z ul. Św. Marcin. Z kolei węzeł rozjazdowy przy Okrąglaku, czyli na skrzyżowaniu ul. 27 Grudnia, Gwarnej, Fredry i Mielżyńskiego, zostanie przebudowany tak, by możliwy był nowy skręt tramwajowy w prawo – z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Wyłączenie z ruchu tramwajowego węzła przy Okrąglaku, związane z realizacją robót w ramach Programu Centrum, jest wykorzystywane do przeprowadzenia koniecznej przebudowy trasy tramwajowej w ul. Fredry i Mielżyńskiego. Torowiska były tu w złym stanie technicznym. Dodatkowo, w ul. Mielżyńskiego trwa wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnych, które także wymagały pilnych prac.
W efekcie przebudowy prowadzonej w ramach Programu Centrum, na terenie objętym inwestycją będzie dwukrotnie więcej zieleni niż przed jej rozpoczęciem. Pojawi się ona również w miejscach, gdzie dotąd jej nie było – m.in. na ul. Kantaka. Rośliny wesprze system nawadniający, który zaopatrzy je w wodę niezbędną dla prawidłowego rozwoju w warunkach miejskich.