Wagon z czasów II wojny światowej wraca na poznańskie torowiska

Został zaprojektowany podczas II wojny światowej, a do Poznania trafił przypadkiem. Oryginalnie nowe tramwaje miały trafić do Wiednia, ale władze tego miasta zawróciły transport i skierowały go właśnie do stolicy Wielkopolski. Teraz będzie służył na linii turystycznej.

POSŁUŻY MIESZKAŃCOM

Na poznańskie torowiska powraca wyjątkowy wagon silnikowy Heidelberg z serii KSW. Pochodzi on jeszcze z czasów wojny. W ostatnim czasie zespół konserwatorów odbudowywał go i przygotowywał do jazdy. Będzie on zabierał pasażerów na linię turystyczną. W przyszłości trafi również do Muzeum Komunikacji Miejskiej, które ma mieć swoją siedzibę w dawnej zajezdni na ulicy Madalińskiego.

Historia komunikacji miejskiej to jest historia naszego miasta i każdy, kto się nią interesuje wie, że rozwój Poznania postępował wraz z rozwojem linii tramwajowych. – powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

fot. Łukasz Gdak / wpoznaniu.pl

STARY, ALE JARY

Heidelberg jest produkcji niemieckiej, pochodzi z 1944 roku, a do Poznania trafił przypadkiem. Pociąg z nowymi tramwajami, który miał trafić do Wiednia, został zawrócony na przedmieściach i skierowany do Poznania. Były to w tym czasie jedyne nowe tramwaje, które pojawiły się na poznańskich torowiskach.

To jest historia naszego miasta. To jest historia ludzi, którzy pracowali przy tych tramwajach, którzy tymi tramwajami jeździli. – powiedział Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

fot. Łukasz Gdak / wpoznaniu.pl

GARŚĆ CIEKAWOSTEK

Co ciekawe, jest to pierwszy tramwaj z hamulcem szynowym. W Poznaniu wyposażone były w niego późniejsze generacje wagonów, pochodzące dopiero z lat 70. Nowe wagony również posiadają hamulce szynowe. Działają one oczywiście dużo sprawniej.

Ciekawa jest również sama budowa tramwaju. Drzwi w wagonach są bardzo szerokie i jednoskrzydłowe. Konstruktorzy zaprojektowali je w ten sposób, żeby w razie nalotu, ewakuacja była jak najprostsza. Stało się tak dlatego, że wagon był projektowany jeszcze za czasów II wojny światowej. Dlatego również konstrukcja tramwaju jest bardzo prosta. Dzięki temu serwisowanie wagonu było proste i szybkie.

fot. Łukasz Gdak / wpoznaniu.pl

Erwin Nowak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl