We Wrześni wmurowano kamień węgielny pod rozbudowę fabryki Volkswagen Poznań. Inwestycja obejmuje budowę dwóch nowych hal produkcyjnych o łącznej powierzchni blisko 60 tys. m². To właśnie w nich powstanie najnowsza generacja elektrycznego eCraftera, który ma wzmocnić pozycję marki w segmencie lekkich samochodów dostawczych.
Elektryczny Crafter produkowany tylko w Polsce
Zakład we Wrześni, zaliczany do najnowocześniejszych w Europie, już dziś jako jedyny na świecie produkuje modele Crafter i MAN TGE.
– Dzięki tej inwestycji będziemy produkowali najnowszą generację w pełni elektrycznego modelu eCrafter – podkreślił Stefan Mecha, prezes Volkswagen Samochody Dostawcze.
Jak dodał, rozbudowa fabryki to ważny krok w stronę zrównoważonego transportu i rozwój zakładu, który od lat wyznacza ekologiczne standardy w branży. Podczas poniedziałkowej uroczystości wmurowano kamień węgielny oraz kapsułę czasu, w której umieszczono m.in. model Volkswagena i lokalną prasę. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele rządu, samorządu, koncernu oraz związków zawodowych.
Znaczenie dla gospodarki i regionu
Wiceminister rozwoju Tomasz Lewandowski podkreślił, że inwestycja Volkswagena to duże wsparcie dla polskiej gospodarki.
– To dowód, że Polska pozyskuje dziś inwestycje dzięki wysokim kompetencjom pracowników, a nie konkurencji niskimi kosztami pracy – powiedział.
Znaczenie fabryki dla regionu akcentował także zastępca burmistrza Wrześni Artur Mokracki. Jak przypomniał, obecność dużego inwestora wpłynęła na rozwój rynku mieszkaniowego, niskie bezrobocie oraz ogólny rozwój gospodarczy gminy. Volkswagen Poznań to największy pracodawca w Wielkopolsce, zatrudniający ponad 9 tys. osób. Spółka działa w Polsce od ponad 30 lat i jest jedynym producentem modeli Caddy i Crafter na świecie.
Dwie hale i nowoczesny magazyn baterii
Rozbudowa zakładu obejmuje budowę dwóch hal:
- 35-tysięcznej hali do produkcji platformy podwozia eCraftera, w której pracować będzie 150 nowych robotów odpowiadających za procesy spawania, zgrzewania i klejenia,
- 24-tysięcznej hali logistycznej i magazynu baterii z nowymi punktami ładowania dla ciężarówek oraz rozbudowanym systemem kamer opartym na sieciach neuronowych, które będą kontrolowały powierzchnię baterii.
Obie hale mają zostać ukończone do połowy 2027 roku. Dachy zaprojektowano pod instalacje fotowoltaiczne, a sama inwestycja będzie realizowana z uwzględnieniem surowych norm środowiskowych.
Fabryka przyszłości
Zakład we Wrześni zajmuje 220 ha – to obszar odpowiadający powierzchni 300 boisk piłkarskich. Obecnie funkcjonuje w nim ponad 1300 robotów, a jakość produkcji nadzorują systemy oparte na sztucznej inteligencji. Fabryka posiada również jedną z największych w Europie firmowych farm fotowoltaicznych, która w słoneczne dni pozwala na pełną samowystarczalność energetyczną.
– Rozbudowa to naturalna kontynuacja naszej strategii zrównoważonego rozwoju – podkreśliła dyrektorka zakładu Marzena Pillich-Grońska. Zapowiedziała dalsze inwestycje w odnawialne źródła energii, zieloną logistykę i zaawansowane technologie, które mają uczynić zakład symbolem „fabryki przyszłości”.
Rozbudowa fabryki we Wrześni to jeden z najważniejszych projektów przemysłowych w regionie i kluczowy element strategii elektryfikacji w segmencie pojazdów dostawczych Volkswagena.
czytaj także: Poznański Budżet Obywatelski 2026. Znamy listę projektów





