Nie będzie przystanku kolejowego na Naramowicach. Kto za to odpowiada?

Miasto zabiegało o budowę przystanku Rubież na „kolejowym ringu” w ramach jego modernizacji. PKP PLK nie chce jednak na razie, by zatrzymywały się tam pociągi pasażerskie.

Modernizacja Towarowej Obwodnicy Poznania jest już w trakcie. Dzięki niej wożone będą tędy nie tylko towary, ale i sami poznaniacy. Aby tak było budowniczowie wznoszą tu nowe przystanki. W naszym mieście pojawią się takie stacje jak Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Swarzędz Nowa Wieś, Poznań Kobylepole czy Poznań Franowo. Osobowe pociągi będą mogły docelowo wozić pasażerów wokół miasta. Do nowych przystanków docierały będą też autobusy miejskie tak, by przesiadki były dla pasażerów jak najbardziej komfortowe.

Rubież musi poczekać

Niestety nie stanie się tak na Naramowicach, gdzie miał powstać przystanek Rubież. Informuje o tym portal transport-publiczny.pl.

– PKP PLK nie zaplanowały w tym miejscu przystanku pasażerskiego i to mimo tego, że w bezpośredniej bliskości torów mieszka już, lub wkrótce będzie mieszkać kilka tysięcy osób, które jak na razie nie mają dostępu do praktycznie żadnego środka transportu publicznego – na osiedle nie docierają linie autobusowe, o tramwaju nie wspominając – informuje portal. Jak pisze dalej ZTM Poznań planuje uruchomienie nowej linii autobusowej. za kilka lat powstanie tu nawet pętla autobusowa Karpia.

– Warto docenić, że miasto chce priorytetyzować budowę tramwaju na Rubież kosztem trasy w rejon domków jednorodzinnych na Umultowie, natomiast jego realizacja i tak jest bardzo odległa w czasie – pisze Transport Publiczny i cytuje Radosłwa Śledzińskiego z PKP PLK, który mówi:

Na Czarnuchę prędzej pojedziemy autobusem

– Obecnie nie planujemy budowy dodatkowego przystanku na poznańskich Naramowicach. W okolicy ul. Rubież, Karpia, Sielawy i Czarnucha (Naramowice Wschodnie) zabezpieczyliśmy jednakże przestrzeń pod ewentualną budowę nowych peronów. W przyszłości nie wykluczamy zatem powstania przystanku kolejowego w tym miejscu – zaznacza Śledziński.

PKP PLK udzieliło w tej sprawie odpowiedzi także miastu Poznań

– W odpowiedzi z 19 września 2024 r. otrzymaliśmy informację, że w okolicy ul. Rubież, Karpia, Sielawy i Czarnucha, czyli Naramowice Wschodnie, w ramach projektu „Prace na obwodnicy towarowej Poznania” została zabezpieczona szerokość istniejącego terenu kolejowego na około 35 m, co umożliwia perspektywiczną budowę peronów. Dojście do peronu zlokalizowanego od strony Warty może być zapewnione pod wiaduktem kolejowym w km 7,397 LK395, który będzie remontowany w ramach projektu „Prace na obwodnicy towarowej Poznania”. Spółka poinformowała, że obecnie w jej planach inwestycyjnych nie planuje się budowy nowego przystanku we wskazanej lokalizacji, natomiast nie wyklucza się ujęcia go w przyszłej perspektywie finansowej po przeanalizowaniu zasadności jego budowy – mówi portalowi Transport Publiczny Agnieszka Górczewska, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP.

Czytaj także: Zaginęła. Jest obywatelką Rumunii

Marek Jerzak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl