Z Poznania do Warszawy będziemy mogli pojechać w nieco ponad półtorej godziny? Niedługo będzie to możliwe. PKP Intercity planuje zakup pociągów dużej prędkości. Wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak potwierdził, że przetarg na pociągi osiągające prędkość do 320 km/h wystartuje w przyszłym roku.
Jak poinformował portal rynek-kolejowy.pl w 2026 r. PKP Intercity planuje ogłoszenie przetargu na 26 pociągów dużej prędkości, z możliwością zamówienia kolejnych 20. Składy będą poruszały się z prędkością co najmniej 300 km/h. Wraz z Pendolino będą one obsługiwać najwyższą kategorię połączeń przewoźnika.
– W 2026 r. mamy w planach ogłoszenie przetargu na 26 jednostek w podstawie oraz 20 kolejnych w opcji. To będą pojazdy na prędkość 300-320 km/h, co będzie odwzorowaniem parametrów infrastruktury, jaką planujemy zbudować w ramach CPK. Ten wolumen pojazdów spokojnie zapewni nam pokrycie obsługi “Linii Y” – poinformował Piotr Malepszak w trakcie I Kongresu Kolei Dużej Prędkości.
Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity poinformował z kolei, że w planach jest zamówienie pociągów wielosystemowych, z możliwością wjazdu do Niemiec i na Litwę, ale również do krajów na południe od Polski. Pociągi mają być kupowane w formule dialogu konkurencyjnego z 30-letnim utrzymaniem producenta. Jednostki kategorii High Speed PKP Intercity sfinansuje w 55 proc. z własnego kapitału, a w 45 proc. z finansowania dłużnego. Spółka już w tym roku chce osiągnąć zysk na poziomie 500 mln złotych.
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne, wraz z 20 składami Pendolino, zasilą najwyższą kategorię pociągów PKP Intercity. Aby ujednolicić standard taboru, ich wnętrza będą utrzymane w podobnym stylu. Wkrótce Pendolino przejdą naprawę główną połączoną z modernizacją.
Czytaj także: Między szkołą a kościołem będzie obiekt rekreacyjno-sportowy