Każda budowa musi mieć solidny fundament, także ten formalny. Odpowiednia dokumentacja jest równie ważna, jak prace w terenie. Wśród inwestycji, do których przygotowuje się miasto, są m.in. drugi etap tramwaju na Naramowice, przedszkole na Szczepankowie i rozbudowa ul. Lechickiej.
Przed wbiciem symbolicznej pierwszej łopaty rozpoczynającej daną budowę, trzeba wykonać wiele prac formalnych, bez których nie powstanie żadna trasa tramwajowa, droga czy szkoła. Wśród zadań powierzanych spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie są nie tylko prace budowlane, często również projektowe czy koncepcyjne.
– Poruszając się po Poznaniu można obserwować postępy na dużych budowach, aktualnie realizujemy np. wiadukty w ciągu ul. Golęcińskiej i Lutyckiej, mosty Berdychowskie, nową szkołę na Strzeszynie. Równolegle przygotowujemy się do kolejnych ważnych inwestycji. Proces sporządzania odpowiedniej dokumentacji nie jest tak widoczny, jak same roboty budowlane, ale niezwykle istotny. Zależy nam na jakości prac projektowych, dlatego zachęcamy do udziału w postepowaniach przetargowych podmioty z dużym doświadczeniem. Przykładem może być przedszkole przy ul. Jagodowej. W ogłoszeniu przetargowym położyliśmy nacisk na doświadczenie potencjalnych projektantów zebrane przy sporządzaniu dokumentacji innych żłobków i przedszkoli, kryterium ceny miało nieco mniejsze znaczenie – mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Innym przykładem postępowania przetargowego, gdzie nieco większą wagę ma kryterium jakościowe od ceny, jest opracowanie dokumentacji projektowej termomodernizacji pięciu placówek oświatowych w Poznaniu. Trwa obecnie procedura przetargowa.
Jakie przedszkole na Szczepankowie?
Wkrótce rozpoczną się prace projektowe i koncepcyjne dotyczące budowy przedszkola u zbiegu ulic Jagodowej i Roślinnej, gdyż spółka PIM podpisała umowę z wyłonionym wykonawcą zadania. Wśród jego obowiązków będzie przygotowanie koncepcji, a następnie kompletnej dokumentacji projektowej z niezbędnymi pozwoleniami, na podstawie których powstanie przedszkole. Podczas robót budowlanych projektant będzie także sprawował nadzór autorski nad realizacją inwestycji.
Nowe przedszkole ma pomieścić 10 oddziałów z uwzględnieniem dwóch integracyjnych. Budynek przystosowany będzie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Oprócz sal, szatni i łazienek, przewidziana jest też aula. Ponadto w budynku musi znaleźć się miejsce na salę do ćwiczeń korekcyjnych i rehabilitacyjnych oraz specjalistyczne gabinety: logopedyczny, higienistki i dydaktyczno-terapeutyczny dla pedagoga. Projektanci uwzględnią także kuchnię, pokoje nauczycielskie, pomieszczenia administracyjne i techniczne. Zagospodarowany zostanie teren wokół placówki.
Nie tylko torowisko
Spółka PIM analizuje aktualnie oferty na zaprojektowanie drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice, z pętli Wilczak do centrum. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych zezwalających na realizację inwestycji. Opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania dotyczące trasy tramwajowej i towarzyszącej jej infrastruktury. W zakres obowiązków projektanta wchodzi też świadczenie wsparcia technicznego na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych, a także sprawowanie nadzoru autorskiego. Wybrane biuro projektowe przeanalizuje jeszcze kilka istotnych tematów podnoszonych przez mieszkańców, w tym przeprowadzi inwentaryzację zieleni i ponownie przeanalizuje kwestię zagospodarowania terenu – tak, by zapewnić możliwie największą ochronę istniejącego drzewostanu.
Nowy, ponad trzykilometrowy odcinek trasy tramwajowej, będzie kontynuacją tej, której budowę zakończono ponad dwa lata temu. Dzięki inwestycji dojazd komunikacją miejską z Naramowic do centrum będzie jeszcze szybszy i wygodniejszy. Zakres prac projektowych obejmuje przebudowę istniejącego układu drogowego (m.in. ciągi piesze i rowerowe), a także skrzyżowanie ulic Estkowskiego, Małe Garbary i Garbary oraz przylegające do niego fragmenty ul. Garbary, Małe Garbary, Wolnica i Estkowskiego. Przewidziana jest również zmiana przebiegu torowiska na odcinku Małe Garbary – plac Wielkopolski. Wraz z torowiskami, siecią trakcyjną i układem drogowym, prace projektantów obejmą również ok. 7 km sieci kanalizacyjnej, ponad 3 km sieci wodociągowej i gazowej, ponad kilometr – ciepłowniczej, ok. 10 km sieci elektroenergetycznych oraz ok. 5 km sieci telekomunikacyjnej, co przełoży się na ostateczny projekt zagospodarowania terenu.
Ruszyły konsultacje
Spółce PIM jako inwestorowi zastępczemu powierzono także opracowanie koncepcji rozbudowy drogi krajowej nr 92 (ul. Lechickiej) na odcinku od skrzyżowania z ul. Umultowską i Połabską do ul. Murawa wraz z rozbudową pasa drogowego o budowę dróg pieszych i rowerowych, drogi zbiorczej na odcinku od ul. Wojciechowskiego do ul. Murawa. Zadanie obejmuje wykonanie opracowań koncepcji sytuacyjno-drogowej uwzględniającej docelowy układ komunikacyjny całego pasa drogowego oraz pozyskanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach.
Część prac została już wykonana, co pozwoliło dysponentowi zadania, Zarządowi Dróg Miejskich, rozpocząć konsultacje społeczne. Mieszkańcy mogą wypowiedzieć się na temat proponowanych rozwiązań, które mają poprawić bezpieczeństwo i zapewnić płynność przejazdu. Więcej informacji TUTAJ